Met eCitaro bus 1406 van Mercedes is op 3 februari gestart met testrijden in de reizigersdienst. HTM is weer een stap verder met de vernieuwing van de busvloot.
Het is voor de nietsvermoedende busreiziger op lijn 24 wel even opkijken als de bus ineens komt voorrijden aan de diverse haltes. Helemaal niet volgens welke dienstregeling dan ook rijdt de spiksplinternieuwe Mercedes tussen de andere dienstwagens door.
Op het centraal station staan een aantal scholieren rustig te keuvelen over hun belevenissen van afgelopen weekend. Het duurt toch nog vijf minuten voordat buslijn 24 komt. Maar plotseling staat een bus aan de instaphalte dus maar snel oversteken. Bijna in beeld lopend voor de fotograaf die beter op de hoogte is.
De twaalfmeter lange eCitaro en achttienmeter lange eCitaro-G zijn de afgelopen maanden succesvol door het proefbedrijf heen gekomen. Tijdens dit proefbedrijf zonder reizigers zijn de bussen op alle HTM buslijnen getest en hebben de chauffeurs ervaring opgedaan met de nieuwe bus.
Voordat de bussen worden losgelaten in de reizigersdienst is alle apparatuur getest tijdens het proefbedrijf. Daarbij moet je denken aan de automatische halteomroep, berichten op schermen en kaartlezers. De belangrijkste vraag bij deze bussen is wel wat de capaciteit van de batterij zal zijn.
Nu de testen voorbij en chauffeurs opgeleid zijn is de tijd rijp om ook de klant kennis te laten maken met de nieuw HTM bus. In de maand februari zal het proefbedrijf van extra bussen in de lijndienst worden uitgevoerd. Gestart is met één dienstbus in de vroege dienst. Waarschijnlijk wordt later deze week al een tweede bus toegevoegd. In eerste instantie wordt alleen gereden met de korte eCitaro. De lange Mercedes van achttienmeter lang gaat later deze maand getest worden met reizigers.
De eerste extra bussen rijden nu op lijn 24 op het gehele traject tussen Kijkduin en station Mariahoeve. Wanneer het rijden in de praktijk goed verloopt zullen dit voorjaar de eerste bussen de vertrouwde aardgasbussen gaan vervangen. Uit betrouwbare bron weten we dat er al ruim dertig nieuwe bussen staan te trappelen van ongeduld om de reiziger te vervoeren. Inmiddels zijn de drie gelede ex-Syntus bussen buitendienst gesteld. Deze zijn gebruikt voor de opleidingen aan chauffeurs. Maar nu ook een aantal eCitaro-G bussen aanwezig zijn kunnen deze tweedehands wagens aan de kant.
Komt u een bus tegen en kunt u een ritje meemaken. Het HTM Panel is erg benieuwd naar uw mening over de bus die de komende jaren het Haagse straatbeeld gaat inkleuren.
Foto’s: HTM, Tjeerd Spoor en Chris Westerduin