Er rijden sinds maandag weer trams over het Lorentzplein na de spoorvernieuwing van de afgelopen weken. Een dag eerder vinden de meetritten plaats om te kijken of de nieuwe infrastructuur goed is opgeleverd en reizigers weer veilig vervoerd kunnen worden.

De 5010 en 4002 staan klaar voor de testritten

De 4002 berijdt één van de bogen van het Lorentzplein

Avenio 5010 en Citadis 4002 komen naar het Lorentzplein om de testritten te rijden. Liggen de sporen goed, staan er geen palen in de weg, is er voldoende afstand tussen de tram en het halteperron en kunnen reizigers veilig in- en uitstappen. Het zijn allemaal zaken die bekeken worden tijdens het heen en weer rijden met de trams. Dat gaat eerst stapvoets en daarna met een snelheid van 15 kilometer per uur.

Het meten van de afstand tussen de tram en het halteperron

Omstanders zijn blij weer een tram te zien rijden. Veel mensen hebben de trams duidelijk gemist en vragen aan de testploeg of ze ook echt morgen weer gaan rijden. Hier en daar zijn wat kleine aanpassingen nodig die meteen worden uitgevoerd en getest. Zo slijpt een HTM-er de puntstukken van de wissels bij en de paal van een negenoog, het verkeerslicht van de tram, gaat een klein stukje opzij.

De gang van de 4002 over het nieuwe spoor goed gevolgd

Na de 4002 is het de beurt aan de 5010

De lijnen 1, 16 en 17 rijden nu weer de normale routes en bus 46, deze tijdelijke lijn reed met touringcars, is opgeheven. HTM schrijft dan ook blij op de sociale media pagina’s dat het Lorentzplein weer goed is uitgerust en bedankt de reizigers voor hun geduld.

Foto’s: Chris Westerduin en Birgit Hijdra, video: Tjeerd Spoor