Op 4 april bedient tramlijn 16 weer de wijk Moerwijk. Om te zorgen dat dit zonder obstakels kan is op 1 april test gereden.

De bovenleidingmontagewagen.

Rond de klok van 9 uur meldt Avenio 5049 zich aan de halte Loevesteinlaan. Tal van HTM medewerkers, van de gemeente en de bouwers stappen in de tram. Is alles in orde om hier over een paar dagen weer een normale exploitatie aan te vangen?

De 5049 komt aan bij halte Hardenbroekstraat.

Stapvoets wordt vertrokken nadat het vergrendelde wissel los wordt gemaakt. De tram wordt vooraf gegaan door een bovenleidingmontagewagen waarvan ook de stroomafnemer op staat. Deze vrachtwagen haalt geen spanning uit de bovenleiding om vooruit te komen. Het ding staat op om te kijken of de bovenleiding niet teveel naar een kant hangt zodat de stroomafnemer naast het koper kan schieten.

Testen op de Erasmusweg.

Onderweg valt op dat de rails en bovenleiding helemaal af zijn. Veel haltes zijn dat nog niet. Dit gaat gevolgen hebben voor de eerste week van exploitatie op de vernieuwde tramlijn. Voor meer informatie daar over verwijzen we u graag naar de HTM website htm.nl.

Bij halte Erasmusplein wordt nog hard gewerkt.

Dat een Avenio tram een andere uitslag heeft per rijrichting blijkt tijdens het tegenspoor terugrijden richting Wateringen. Daarbij blijkt dat de perronwand van de halte, bij treinstation Moerwijk, te dicht bij de trambakken komt. Gelukkig kan de rand gemakkelijk iets opgeschoven worden.

Met de tekst van Harrie Jekkers op de muur voel je je helemaal in Moerwijk.

Om op het goede spoor richting Wateringen te komen wordt via Rijswijkseplein gereden om te keren. Op de terugweg wordt meteen de boog bij de Laakkade getest die buitendienst was door een ontstane ‘Sinkhole’ onder de sporen.

Proefrijden bij de Laakkade.

Tegenspoor rijdend op de Laakkade.

Terug wordt ook weer behoedzaam stroomgegeven door trambestuurder Dick en is goed te zien wat voor hoeveelheid werk is verzet vanaf 28 februari toen het baanvak buitendienst werd gesteld. Heel de route van lijn 16 wordt geschikt gemaakt voor de bredere Avenio. Tot de zomer rijden nog de oude rood/crème GTL trams op de lijn naar het Statenkwartier. Daarna komen de Avenio’s hier in dienst op deze tramlijn.

Op de nieuwe tramhalte bij station Moerwijk.

Langs het Erasmusplein.

Testleider Rob van den Berg kan terugkijken op een succesvolle dag die begon in een soort ‘Winter Wonderland’ en eindige in een zonnige maar koude middag door de toegenomen wind. Op 4 april rijdt lijn 16 weer op de eigen route tussen Wateringen en Statenkwartier. Dat gaat niet heel lang duren want de volgende fase start al op 11 april. Dan begint de verbouwing van het trajectgedeelte tussen Buitenhof en Statenplein en gaat lijn 16 omrijden via de route van lijn 1 over de Scheveningseweg en de Eisenhowerlaan.

En weer terug bij de Hardenbroekstraat.

Terug tegenspoor rijden op de Loevesteinlaan.

Aankomende omleiding voor lijn 16.

Foto’s: Chris Westerduin