Op vrijdag 4 november is het traject van tramlijn 11 aan de Van Boetzelaerlaan getest. Dit na de verbouwing van bijna een maand ter hoogte van de Statenlaan.

De 5020 komt aan bij de Statenlaan, het testen kan beginnen.

Tussen 10 oktober en begin november is een overloopwissel tussen haltes Statenlaan en Doornstraat aangelegd en ligt er een dubbelsporige verbinding met het toekomstige eindpunt van lijn 17 aan het Statenkwartier.

Overloopwissel nabij Statenlaan.

Om te kijken of alles werkt is deze vrijdag gebruikt om alles te testen. Als eerste wordt het vernieuwde baanvak stapvoets bereden zodat men kan controleren of het wiel / railcontact goed is en dat de pantograaf goed de bovenleiding aanraakt. Verder is niet geheel onbelangrijk dat gecontroleerd wordt dat het sleepstuk niet naast het koper schiet.

Ook linksrijdend wordt het baanvak getest.

Het leuke bij het testen is dat het baanvak ook tegenspoor getest moet worden. Dat komt ook dat een tram, ook is het een tweerichting wagen, een andere uitslag heeft bij of na bogen per rijrichting.

De aanleg van het eindpunt van lijn 17.

Maandag 7 november wordt de route van lijn 11 weer hersteld. De tramlijn gaat dan weer rijden tussen het Rijswijkseplein en Scheveningen Haven. Grotendeels is dit de route die de tramlijn al sinds de begintijd van de lijn, al bijna honderd jaar, rijdt.

Tot 7 november rijdt lijn 11 nog naar het Kunstmuseum.

De werken aan het Statenkwartier zijn voorlopig nog niet gereed. Zo moet het kruispunt met de Statenlaan nog verder worden afgewerkt. Fijn voor de trambestuurders is dat dit punt ook wordt voorzien van een Verkeersregelinstallatie (VRI). Komende maand zullen ook de werkzaamheden aan de Statenlaan voltooid zijn. Het is de bedoeling dat lijn 17 eind maart gebruik gaat maken van het nieuwe eindpunt.

Foto’s: Chris Westerduin, video: Kees Pronk en Tjeerd Spoor