Ook in 2024 is er weer veel geklust aan het HTM spoor. Op de laatste dag van het jaar kijken we via fotoverslag in Delft en Scheveningen even rond naar de actuele situatie.

De sporen aan het Zwarte Pad liggen nu mooi in het ballast.

Een paar weken geleden zijn de spoorvernieuwingen in Scheveningen afgerond. Zo zijn de sporen en wissels vervangen om de keerlus aan het Zwarte Pad op te rijden. De tramsporen liggen in een mooi ballastbed. Niet dat daar de sporen steun aan hebben want die liggen in een mooi betonbed verankerd. Het ziet er wel fraai uit.

Vanaf 6 januari 2025 krijgen lijn 1 en 9 gezelschap van spitslijn 10.

Om de bestuurders niet hun enkels onnodig te laten beschadigen is er ook een smal trottoir aangelegd tussen de sporen. Wellicht had een betere uitstapmogelijkheid daar voor de trambestuurders nog wat beter geweest.

De driehoek aan sporen op het Gevers Deynootplein is klaar. Omdat het werk aan de Harstenhoekstraat begin januari begint zijn de sporen richting remise Scheveningen niet verder afgewerkt.

Begin januari starten de werkzaamheden aan de Harstenhoekstraat.

Nu we het toch over de remise hebben ook daar maar even kijken. Inmiddels ligt het dak op het nieuwe remisegebouw en zijn de sporen in de remise gelegd. De wisselstraat voor de remise is verwijderd en zijn al een aantal nieuwe bovenleidingpalen gezet. Aan het monumentale remisegebouw wordt ook gewerkt. We zien dat er aan de nieuwe kozijnen gewerkt wordt. Fijn dat deze oude personeelsverblijven ontkomen zijn aan de slopershamer.

Aan de achterkant van de remise komen twee deuren voor trams.

Aan de kozijnen van het oude dienstgebouw wordt momenteel gewerkt.

De sporen liggen allemaal in de hal.

De oude wisselstraat is inmiddels verwijderd.

Iets verderop in Scheveningen is de rotonde bij de Duinstraat ook gereed. De sporen buigen nu licht af op de Scheveningseweg om op deze manier aan de halte mooie brede perrons te krijgen. Een nog tijdelijke verkeersinstallatie zorgt er voor dat trams veilig kunnen oversteken over de rotonde.

De nieuwe halte liggen een kleine GTL lengte richting centrum.

De nieuwe halte Duinstraat met mooie brede perrons.

Dat het overige wegverkeer nog moet wennen aan de nieuwe situatie is te zien aan de vele bandensporen in de modder bij de rotonde. Al diverse malen is lijn 1 even gestremd geweest doordat een auto zich had vastgereden in de blubber. De nieuwe rotonde is een hele verbetering. Zeker voor het verkeer van of naar de Badhuisstraat, Hoge Prins Willemstraat en de ventweg van de Scheveningseweg.

De 3126 verlaat de nog modderige rotonde.

De 3143 rijdt richting rotonde die ook populair is bij andere weggebruikers.

Na deze Scheveningse update gaan we kijken in Delft. Ook in 2024 nog geen tram naar de TU wijk. Langzaam maar zeker komt op de Mekelweg steeds meer rails te liggen en is ook de ruwbouw van halte TU Mekelpark te zien.

Het begin van de trambaan aan de Mekelweg met rechts de iconische TU flat.

De trambaan nabij de toekomstige halte TU Mekelpark.

Op sommige plekken kunnen voetgangers en fietsers de toekomstige trambaan oversteken.

In de boog richting van den Broekweg is men bezig met de fundering van de toekomstige tramlijn. Het eindpunt ligt er gereed bij en zelfs staan er al seinpaaltjes voor de wisselstanden. Ook was eerder dit jaar dit eindpunt geheel verwijderd. Uiteindelijk ziet het er nu keurig uit.

Funderingswerk op de hoek van de Mekel en de van den Broekweg.

Zicht op de herlegde sporen en het kruiswissel op de van den Broekweg.

Hoe lang worden we hier nog door het hek tegengehouden?

Het eindpunt aan de van den Broekweg van lijn 19.

In de toekomst op het verdere deel van de Mekelweg wel weer bus maar tram niet…

Foto’s: Chris Westerduin