Op de warmste 21 februari ooit gemeten wordt de HTM medewerker met de meeste dienstjaren ingezet om de bovenleiding te meten.

PCC 1315 is in 1971 in dienst gekomen bij HTM. De serie 1301-1340 is samen met de cabineloze motorwagens 2101-2130 besteld voor onder andere de verlengingen van lijn 6 en 9 naar respectievelijk Berestein en Vrederust.

Even wachten op het vernieuwde Zwarte Pad.

De 1315 heeft als passagierstram dienst gedaan tot 1989. In dat jaar is de tram omgebouwd tot Pekel/Instructietram. Het is de bedoeling geweest dat PCC’s de oude pekeltrams H1-H10, uit de jaren ’20 van de vorige eeuw, eens te gaan vervangen. Maar het is bij deze ene PCC gebleven.

Lekker in het vroege voorjaars zonnetje aan het Zwarte Pad.

Dat pekelen heeft de PCC maar zeven jaar gedaan. In 1996 is de wagen voor het laatst gebruikt in die hoedanigheid en in de jaren er na wordt er af en toe instructie met de tram gereden. Nadat in 1999 de PCC ook nog eens ontspoorde was het gedaan met de pekel/instructie tram.

Pauze op Plein 1813 met goed zicht op de pantograaf waar meetapparatuur in zit.

Toch heeft deze PCC nog een derde leven gekregen. In 2000 is de 1315 verbouwd tot meettram en doet het dit jaar dus al weer 25 jaar lang! Naast het meten van de sporen en bovenleiding op het stadsnet wordt de PCC ook ingezet op de RandstadRail lijnen naar Zoetermeer. Tijdens PCC75 is er ook de mogelijkheid geweest om naar Zoetermeer mee te rijden.

Mooi uitzicht op meettram en Alexanderstraat vanaf het monument.

Deze vrijdag is de 1315 de bovenleiding aan het meten op delen van het stadsnet. Met de apparatuur van DraadData worden rijdraaddikte, de hoogte en verschuiving van de bovenleiding opgemeten. Heel fijn dat Rogier Potter tijdens korte pauzes even de tram heeft weten vast te leggen aan het Zwarte Pad en op het Plein 1813 tijdens heerlijk voorjaarsweer zo aan het eind van de winter.