“Het wordt een prachtig ding, ruim, voor iedereen toegankelijk, modern, zuinig en beeldschoon.” Dat zegt HTM directeur Jaap Bierman over de nieuwe trams die vanaf 2026 in Den Haag gaan rijden. Hij tekent vrijdag het contract met de Zwitserse trambouwer Stadler voor de levering van 56 trams met de merknaam TINA. “Hij heeft hele grote ramen, het is een lichte tram met een compleet lage vloer waardoor die toegankelijk is voor iedereen, voor mensen met een beperking of voor grote kinderwagens.”, vertelt Bierman trots.

Jaap Bierman spreekt de genodigden toe bij de Grote Kerk. 16 december 2022

De ondertekening van het contract gebeurt in de Hoftrammm. De genodigden waaronder de Haagse wethouders Robert van Asten en Anne Mulder en vertegenwoordigers van Stadler krijgen een rondrit aangeboden door Den Haag. De directeuren van HTM en de Zwitserse trambouwer ondertekenen in de tram het contract en laten de gasten zien hoe de TINA er in Den Haag gaat uitzien. Bierman krijgt van de Stadler directeur nog een Zwitserse bel aangeboden.  Grappend zegt de HTM directeur zijn opdrachtgevers te gaan vragen om de nieuwe trams met deze bel uit te rusten.

De ondertekening van het contract door de directeuren van Stadler en HTM. 16 december 2022

Jaap Bierman showt trots de Zwitserse bel die hij heeft gekregen. 16 december 2022

Bierman is enthousiast over de TINA: “De tram heeft een luxe-uitstraling, misschien net wel wat meer als in andere steden. De vloer heeft een hout look, grote ramen. Ik vind het als ik hem vergelijk met andere trams echt een deftige tram.” Nieuw is ook dat deze tram USB oplaadpunten krijgt voor bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Ze gaan rondrijden in de rood witte HTM kleuren en bestaan uit drie delen. De TINA kan twee richtingen op rijden, krijgt een botswaarschuwingssysteem met radar en camera’s, brede zitplaatsen en gangpaden en is 94 procent recyclebaar.

De gasten zien hoe de nieuwe TINA er uit gaat zien. 16 december 2022

De merknaam TINA staat voor een Total Integrierter Niederflur-Antrieb, vertaald een volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving. De tram is 36,5 meter lang en 2,65 m breed. Met die breedte is niet iedereen blij. Regelmatig klinkt de kritiek dat een smallere tram geschikter is voor lijnen die door kleine en gevaarlijke straten rijden maar volgens Bierman is het een logische keuze om hier toch weer voor te gaan. “Het is voor onze operatie belangrijk dat alle trams gelijkvormig zijn en dus kiezen we  weer voor breed. Bovendien krijgt Den Haag meer inwoners en wordt de rol van het openbaar vervoer belangrijker. Juist om die rol in te kunnen vullen gaan we voor dit type tram met deze capaciteit.

Voorlopige schets van het interieur van de TINA tram

Voor die groei zijn deze 56 bestelde trams niet genoeg. Jaap Bierman heeft er vertrouwen in dat er geld komt om nog zes extra trams te kopen. “Dat is een politiek besluit. We gaan de Binckhorst lijn bouwen. Daar zullen we hopelijk nog wat extra voertuigen voor mogen bestellen.”, aldus de HTM-directeur

Het is voor het eerst dat het Zwitserse Stadler trams levert aan Nederland. Het komende jaar gaat HTM samen met Stadler aan de slag voor een definitief ontwerp, ook wel de designfase genoemd. Daarna is bekend hoe de TINA-tram van HTM er zowel van binnen als buiten daadwerkelijk uit komt te zien. De nu getoonde plaatjes zijn nog voorlopige ontwerpen.

Met rolstoel makkelijk de TINA in met een compleet lage vloer

De Tina moet in 2026 in Den Haag en omgeving gaan rijden en vervangt dan de laatste rood-beige GTL trams die nu nog op de lijnen 1, 6 en 12 rijden.

Foto’s: Tjeerd Spoor, art-impressions: HTM