Op maandag 3 juli is het eerste setje ICNG treinstellen in dienst gekomen op de Intercity dienst tussen Den Haag Centraal en Eindhoven.

Op deze maandag komt rond kwart over zeven in de ochtend de trein, bestaande uit treinstellen 3135 en 3136, van het opstelterrein Binckhorst aan op Den Haag Centraal. Nadat de eerste treinen in dienst zijn gekomen op de lijn Amsterdam – Rotterdam is de verbinding naar Eindhoven de tweede dienst die kennis gaat maken met de nieuwe trein.

Gert Jan Stamer legt de treinstellen vast bij vertrek op Den Haag HS richting Eindhoven.

Start van de inzet van deze ‘Intercity Nieuwe Generatie’ is er niet gekomen zonder slag of stoot. Het is immers al vijf jaar geleden dat de eerste treinstellen gebouwd zijn. Om geen ‘Fyra 2.0’ te krijgen worden deze treinstellen van Alstom flink aan de tand gevoeld voordat de toelating daar is. In totaal komen er 99 van deze treinstellen en is er nog een optie op nog eens 150 stuks.

De treinen zijn van het merk Alstom, geen onbekende in het Nederlandse spoorland. De oude elektrische locomotieven komen van hun tekentafel. Ze hebben ook een ruime ervaring met hogesnelheidsmaterieel. De Thalys komt ook uit hun fabriek. ICNG behoort tot het Coradia Stream platform. NS koopt tegenwoordig toonbank modellen. In Italië rijden al treinen die veel lijken op onze ICNG en in Luxemburg komt een versie in dienst die ook deels dubbeldeks is.

Bijna terug uit Eindhoven op station Den Haag HS.

Voorlopig rijdt in de 1100 serie, de IC trein tussen Den Haag en Eindhoven via de Hogesnelheidslijn, elke dag één set heen en weer tussen beide steden. Komende maanden zal de nieuwe trein meer haar intreden nemen en de Traxx Locomotieven en IC rijtuigen gaan vervangen. De oudste rijtuigen zijn immers ook al meer dan veertig jaar in dienst inmiddels.

ICNG gaat langzaam de Traxx locomotieven en ICR rijtuigen opvolgen.

Van ICNG komen verschillende versies. Er komen vijf en achtdelige treinstellen. Reizigers vinden de ruime deuren en stoelen in de trein prettig. Door de zwarte band voorop de neus hebben de treinstellen de bijnaam ‘Wesp’ gekregen. Voor de IC Brussel komen twintig treinstellen de huidige treinen vervangen. Deze krijgen de zogenaamde ‘Flow’ huisstijl waarbij de trein grotendeels geel is en golvende blauwe band bij de neus krijgt. Ook heeft NS twee treinstellen besteld voor een proefbedrijf naar Duitsland. De binnenlandse treinen kunnen rijden op 1500 Volt of 25 kilo Volt voor de HSL. Ze hebben een top van 200km/h.

Foto’s, tenzij anders vermeld: Rinus van de Kuil