Ineens rijdt een witte lange trein op zaterdag 12 april door de Haagse regio. Een trein die we niet vaak zagen en ook niet meer gaan zien. Het is de afscheidsrit van de Duitse hogesnelheidstrein ICE 3M die ook Den Haag aan doet.
Pas 25 jaar oud en nu al aan de kant. Het is het lot van de hogesnelheidstrein ICE 3M, Baureihe 406. Tussen 1997 en 2000 zijn zeventien treinstellen gebouwd door Siemens en Bombardier voor het Duitse DB Fernverkehr en onze NS International. Vier treinstellen vielen onder NS en dragen ook een NS logo.

Treinstellen 4651 en 4601 komen de Haagse regio binnen rijden.
In 2000 rijdt de BR406 voor het eerst met reizigers in Nederland. Het is een extra trein voor de wereldtentoonstelling in Hannover, de Expo 2000. Vanuit Amsterdam rijden de treinen verder normaal naar Keulen en Frankfurt am Main. Ook is er een testrit naar Londen geweest met een treintel en bekend zijn ook de dagelijkse treinen die doorrijden naar Basel SBB.
Van deze kleine serie zijn er ook zes verbouwd zodat ze ook dienst kunnen doen naar Parijs. De treinstellen hebben ook allemaal een naam gekregen van Duitse plaatsen. De 4651 en 4652 dragen de namen Amsterdam en Arnhem.

De trein rijdt door station Mariahoeve.
Ook al komt ICE planmatig niet in Den Haag. De eerste jaren is het geen onbekende verschijning in onze regio. Van de onderhoudsloods in treinenwerkplaats Leidschendam worden twee sporen verlengd zodat de witte 200 meter lange trein ook binnen kan staan.

Speciale stickers voor het afscheid sieren de treinstellen.
De laatste jaren wordt dit type treinstel veel geplaagd door storingen. Het gebeurt steeds vaker dat een ICE de eindstreep niet haalt. Eén van de oorzaken is het vele omschakelen van beveiligingstype en bovenleidingspanning tussen Emmerich en Arnhem waar nogal eens een trein strandt. Ook zijn onderdelen steeds moeilijker te verkrijgen voor dit kleine aantal treinstellen.
In 2024 worden de BR406 treinstellen vervangen door de opvolger, de ICE 3neo van Siemens. Van deze opvolger zijn er 90 gebouwd en rijden naar Keulen en Frankfurt am Main. Ook gaan ze in december de treinen naar Berlijn vervangen.

Trein 25 met z’n 400 meter lengte verdwijnt weer uit de regio.
Als reserve en ten behoeve van deze afscheidsrit wordt van treinstellen 4601 en 4651 de Nederlandse installatie en ATB in conditie gehouden. De 4601 heeft een blauwe band en Europese vlaggen en naam Europa opgeplakt gekregen om de éénwording te promoten.
Foto’s: Chris Westerduin