HTM-directeur Jaap Bierman is “een beetje verliefd” op de nieuwe TINA-tram. Trots presenteert hij vrijdagmorgen de aanwinst in de remise Zichtenburg aan de pers en genodigden. Het is volgens hem “een mooi apparaat waarmee hij veel reizigers komende zomer blij hoopt te maken”. Bestuurder Joris van der Ros laat de van een bloemstuk voorziene 7003 onder begeleiding van dampende muziek de stalling binnenrollen.

De 7003 rolt onder applaus de remise Zichtenbrug in
Van der Ros noemt het een hele eer dat hij de eerste officiële meters van de TINA-tram mag rijden. Hij is één van de HTM bestuurders die betrokken is geweest bij de inrichting van de cabine. “Hij rolt fantastisch door de wissels en door de draaistellen heeft het voertuig een hele fijne loop. Alle knoppen zitten goed onder handbereik, de meest gebruikten hebben een plek gekregen in de armleuningen waardoor je er meteen bij kan.” Natuurlijk is het rijden voor Joris ook even wennen want elk type tram reageert weer anders, maar hij is duidelijk trots op de nieuwe TINA.

HTM-directeur Jaap Bierman staat de pers te woord
Directeur Bierman noemt de batterij op het dak waarmee de remenergie wordt opgeslagen. Die wordt benut bij het optrekken waardoor de TINA zo’n 25 procent minder energie per reiziger verbruikt. Door de lage vloer is de tram voor iedere passagier toegankelijk en voorzieningen als USB-aansluitingen en airconditioning maken het reizen aangenamer. Ook is Bierman fan van de panorama ramen. Daar mogen wat hem betreft zeker geen stickers op geplakt worden om het perfecte uitzicht voor de reizigers niet te verpesten.

De TINA wordt in gebruik genomen met het doorknippen van een lint.
Bierman knipt samen met Peter Spuhler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Stadler en Simon Fortuyn, regiobestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder in Lansingerland een lint door waarmee de tram officieel welkom wordt geheten. Spuhler grapt in zijn toespraak nog dat de afkorting TINA in het Engels staat voor “there is no alternative”. Hij noemt de order van HTM voor 62 trams belangrijk omdat Stadler daarmee als tram-fabrikant binnenkomt op de Nederlandse markt. Bovendien is het Haagse vervoersbedrijf met de bestelling de grootste TINA klant tot nu toe.

De 7003 pronkt in de remisehal Zichtenburg
De komst van de TINA-tram luidt wel het einde in van de rood-beige GTL trams die sinds 1981 rondrijden op het Haagse tramnet, Vanaf zomer 2026 worden deze trams die nu nog rijden op de lijnen 1, 6 en 12 geleidelijk vervangen door de 7000-en. De complete vervanging gaat zeker duren tot 2028 met een mogelijke uitloop tot 2030. Het komend jaar gaat er druk getest worden, eerst met één tram, later met vijf exemplaren.

De 7001 heeft station Den Haag Centraal bereikt
Na twee eerste testnachten rijdt de 7001 in de nacht van donderdag op vrijdag door de tramtunnel naar station Den Haag Centraal hoog. Tijdens deze rit wordt succesvol getest met ARI, de automatische remingreep. Kijk hieronder naar een video over de eerste testnacht
Foto’s: Chris Westerduin, Wes Kraaijeveld, interviews: Tjeerd Spoor