Op 7 april zijn de werkzaamheden in Delft gestart. Omdat de Reineveldbrug gereviseerd moest worden kan er ook gesleuteld worden aan het tramspoor.

Er moet nog het nodige aan het wegdek gebeuren op de route.

Tussen Brasserskade en de Wateringsevest zijn de nodige stukken vervangen en om op 23 mei weer te kunnen starten met de exploitatie van lijn 19 naar Delft moest op 22 mei het traject getest worden.

De eerste keer over de gereviseerde brug.

De Reineveldbrug over het Rijn-Schiekanaal in Delft is een belangrijke verkeersader. Toch mag alleen lijn 19 er weer gebruik gaan maken van deze route. De brug uit 1931 is de laatste zes weken flink gereviseerd. Maar ook de andere infrastructuur is in die tijd flink op de schop gegaan en nog niet gereed.

Tijdelijke halte aan de Wateringsevest is veel te kort en na de testen nog aangepast.

Voor de tram is bij de halte Nieuwe Plantage het Tailtrack verdwenen. Er komt een nieuwe halte iets verderop richting station Delft. Deze is alleen nog niet gereed en op de Wateringsevest zelf is een tijdelijke halte aangelegd. Tijdens de test bleek deze veel te kort te zijn en eventueel gevaarlijke situaties op te kunnen leveren voor in en uitstappende reizigers. De perrons worden na de testritten verlengd.

De oude locatie van Nieuwe Plantage is helemaal op de schop gegaan.

Het testen gebeurt per spoor in twee richtingen stapvoets. Daarna nog een keer op min of meer exploitatiesnelheid. Tijdens de testen wordt gekeken of boven de stroomafnemer de bovenleiding goed hangt en wordt op een aantal plekken het wiel spoorcontact bekeken.

De nieuwe locatie van halte Nieuwe Plantage die nog afgewerkt moet worden.

Naast de vernieuwde stukken heeft de 4033 ook de rest van het lijn 19 traject bereden inclusief in en uitrukbogen bij de Vuursteen in Ypenburg. Na de testritten weet HTM zeker dat lijn 19 per 23 mei weer naar station Delft kan rijden.

De brug oefende zelf ook nog wat.

Foto’s: Chris Westerduin