Het is zaterdag een spannende dag in het Haags Openbaar Vervoer Museum. Want op deze dag moet er antwoord komen op de vraag of we zelf draaistellen van een PCC kunnen draaien. Dat is eens in de zoveel tijd nodig om de slijtage van de wielen van deze eenrichtingswagens gelijkmatig te laten verlopen.
Tourist Tram 1180 kan op dit moment niet rijden omdat de draaistellen gedraaid moeten worden. Om dit zelf te kunnen doen besluiten de technici van het HOVM zelf een constructie te bouwen. Met behulp van onder meer een aantal oude haltepalen wordt een soort van hydraulische krik gemaakt waarmee het draaistel hangend in spanbanden wordt opgetild. De krik is in de Haagse groen gele kleuren geschilderd.
Eerst wordt in de werkplaats de wagenbak van de 1180 van de draaistellen gelicht. Die kunnen er daarna handmatig onderuit worden gereden. Als de draaistellen uiteindelijk zijn gekeerd kloppen er een aantal zaken niet meer. De spatlappen en de zandstrooiersteunen zitten dan aan de verkeerde kant en moeten er dus af en dat geldt ook voor de snelheidsopnemer.
Dan is het grote moment daar en gaat bekeken worden of de constructie werkt. Het gaat niet meteen goed want er blijken wat meer onderdelen met spanbanden vastgezet te moeten worden om er voor te zorgen dat aan beide kanten de wielen van de rails komen. En dan blijkt het draaistel ook echt gedraaid te kunnen worden.
Een bijzonder moment want er is een jaar nagedacht over allerlei verschillende oplossingen maar uiteindelijk blijkt de constructie waarvoor is gekozen ook echt te werken.
Foto’s: Peter Scheepmaker en Raymond Naber