In 2025 sluit het Haags Openbaar Vervoer Museum PCC 75 af met de Brusselse PCC die door Den Haag rijdt. Een ander hoogtepunt is de terugkeer van Zwitser 215 op straat en er wordt hard gewerkt aan veel andere museumtrams. De Tourist Tram beleeft een goed seizoen en het historisch genootschap Blauwe Tram viert haar jubileum in het HOVM.

JANUARI

Verschillende luchtketels komen na een keuring bij de collega’s van Stoomtram Hoorn Medemblik weer terug bij het HOVM. Alle acht ketels zijn goedgekeurd. Dat betekent goed nieuws voor de revisie van Zwitser 215.  Want onder deze ketels bevinden zich drie hoofdreservoirs,  twee noodremreservoirs en een ketel voor de deurbediening van deze tram.

Voor aanhangrijtuig 780 komt het noodremreservoir terug en bij Ombouwer 77 het reservoir voor de deurbediening.

FEBRUARI

Donateurs van het HOVM gaan  op stap voor de traditionele donateursrit en -vergadering. Met Blauwe tram A106 en PCC 1022 gaat het naar Scheveningen Haven, het Kerkplein, Madurodam en de keerdriehoek aan het Zuiderpark. Voorzitter Peter Scheepmaker vertelt de donateurs dat het HOVM een druk en succesvol jaar achter de rug heeft met als rode draad PCC 75.

PCC 1227 komt steeds meer tot leven. Dashboard lampjes doen het weer en één van de richtingaanwijzers knippert oranje.

MAART

Open tram 402 krijgt steeds meer kleur. Zo zijn de balkonschermen gelakt en de afsluitstangen mooi bruin geschilderd. De deuren van de 294 krijgen weer glas en bij Tourist Tram 1101 worden de beschadigde netwerkkabels van het audiosysteem vervangen. Een ingrijpende klus waarbij stoelen uit elkaar moeten, stangen losgehaald worden en lamp armaturen er uit gaan.

Een andere zware klus is het onder PCC 1321 hangen van de gereviseerde railremmen. Het is belangrijk om de 1321 als Tourist Tram in dienst te stellen nu de 1180 met forse aanrijdingsschade buiten dienst staat.

Zwitser 215 komt voor het eerst in jaren buiten het HOVM remiseterrein. Na een lange revisie maakt de tram een testrit naar Scheveningen Haven. Voor de zekerheid wordt er na de exploitatie gereden en rijdt Partytram 1302 op de heenrit voor de 215 uit.

APRIL

Het bekende NTR kinderprogramma: Het Klokhuis filmt bij ons museum de geschiedenis van de tram. Presentator Pascal Tan vertelt in en bij open tram 402 met veel energie en passie hoe het ooit begon met de paardentram. Hoe twee paardenbillen de breedte van het spoor hebben bepaald en we van paarden overgingen naar trams op stroom. In Ombouwer 77 gaat tijdens een rit naar Scheveningen de uitleg verder. De uitzending is op Tweede Kerstdag.

Eindelijk is het dan zover. Met Pasen rijdt de Brusselse PCC 7065 ter gelegenheid van PCC 75 voor het eerst met passagiers door de stad. Na een lange toelatingsprocedure en een succesvolle nachtelijke testrit vervoert de gasttram bezoekers uit België en veel enthousiaste tramliefhebbers uit eigen land.

Een ander hoogtepunt is de eerste rit met passagiers van de prachtig gereviseerde 215. Door een sfeervol verlicht Den Haag maakt de Zwitser een trouwrit na goedgekeurd te zijn door HTM.

Grote drukte in het weekend van Koningsdag 2025. Speciale ritten om de grote vrijmarkt van ‘De Fred’ te verbinden met het centrum en de stations met onder meer Ombouwer 36. Maar ook wordt het jubileum van Stoomgroep West mee gevierd met een pendel naar het Zuiderpark en rijdt natuurlijk de Tourist Tram. In totaal zijn dit laatste weekend van april zes museumtrams op straat te zien.

MEI

De Brusselse PCC 7065 steelt opnieuw de show. We organiseren op veler verzoek extra publieksritten en leden van de NVBS toeren een middag over lijn 12 met de Belgische tram en als extra gast Kromhout 327 van het Haags Bus Museum. Het is ook een bedankje aan de NVBS die financieel heeft bijgedragen aan het organiseren van PCC 75.

Is het een tram, is het een bus, nee het is een oldtimer! Normaal wordt het Haags Openbaar Vervoer Museum beheerst door trams en soms bussen uit het verleden maar op een zondag in mei is het de beurt aan oude auto’s. Medewerkers van het museum brengen hun oldtimers naar de Frans Halsstraat en daar zitten fraaie exemplaren bij.

Na meer dan een jaar gaat PCC 7065 terug naar Brussel. Transporteur Van der Vlist brengt de tram naar stelplaats Haren. Daar rijdt de tram soepel van de oplegger af om koers te zetten naar een voor hem vertrouwd adres: het trammuseum aan de Tervurenlaan.

Het HOVM schrijft op Hemelvaartsdag een stukje PCC geschiedenis. Na hard werken van onze technici rijdt de 1321 uit 1971 voor het eerst door Den Haag als Tourist Tram. Daarmee is het de enige 1300 ooit die in de kleuren crème en groen op straat is verschenen.

JUNI

De wagenbak van PCC 1227 krijgt op enkele slechte plekken nieuw plaatwerk. Deze klus wordt uitgevoerd door Nina en Willem, een oud werknemer van HTM die actief is geweest in de plaatwerkerij aan de Lijsterbesstraat.

JULI

Vanwege de plaatsing van een grote kraan op de Schedeldoekshaven is daar tijdelijk geen tramverkeer mogelijk. De bovenleiding is zelfs weggehaald. De Touristtram rijdt daarom een omleidingsroute van het centrum naar het Centraal station. Zo zien we PCC 1101 ook eens op de Laakkade.

Motorwagen 265 moet gekeurd worden, en daarom worden de nodige restpunten aangepakt. Zo zitten een paar messing vasthoudstangen een beetje los, de wisserbladen van de ruitenwissers zijn versleten, de richtingaanwijzerautomaat functioneert niet goed en een afdeklatje zit los. Ook dient de beugel goed afgesteld te worden.

AUGUSTUS

Tourist Tram 1321 doet het weer. De tram is even uitgeschakeld geweest, maar na de inbouw van een vervangende motorgenerator draait de tram opnieuw zijn diensten  mee.

SEPTEMBER

Pekelwagen H2 gaat naar de sloper. De tram staat nog onderdelen af voor de restauratie van de 294 en doneert een klaphekje ten behoeve van de restauratie van de NBM 12. De H2 is nooit meer als pekeltram in dienst gesteld zoals de bedoeling was omdat de H5 uiteindelijk niet is terug verbouwd naar motorwagen 295.

Het weekend van Open Monumentendag komen veel mensen naar ons museum om uitleg te krijgen over de restauratiewerkzaamheden aan de verschillende trams. Om de trams op de juiste plaats te krijgen rangeren we met een mooie driewagentramstel bestaande uit de 77, 294 en open tram 402. Als verrassing maakt de 215 ook al een rit voor het publiek.

Zwitser 215 maakt deze maand ook zijn eerste echte publieksritten na zijn grote revisie. Aan deze eerste naoorlogse tram is zo’n elf jaar hard gewerkt, maar het resultaat mag er zijn. De tram zoeft over de rails en komt op plekken waar hij in de dienst vaak is geweest zoals via de oude lijn 9 naar Scheveningen of de oude route van lijn 3 en 14 over de Laan van Meerdervoort naar het De Savornin Lohmanplein.

Tijdens de Raildagen laten medewerkers van de afdeling infrastructuur van HTM zien wat er nodig is om iedere dag de trams goed op de rails te laten rijden waarbij de techniek de drijvende kracht is. De medewerkers van de afdeling voertuigen tonen hoe zij de trams onderhouden. De 1210 en 1304 vervoeren bezoekers van het Kerkplein naar de werkplaats aan De Werf.

OKTOBER

Open tram 402 krijgt mooie rode wagennummers en biezen. Voor motorwagen 294 zijn lijncijferborden gemaakt.

De 826 heeft nieuwe wielbanden nodig en is daarom naar onze wagenwerkplaats gereden. De motorwagen zal tijdelijk op twee losse assen worden gezet zodat hij verplaatsbaar blijft. Ook gaan we een dak lekkage bij deze tram verhelpen.

De Tourist Tram kan tegenwoordig weer een uitgebreider rondje via het Statenkwartier rijden en om dat aan de reizigers te laten weten plakken we stickers op de halteborden waar deze nog niet hingen. Met ladder en al gaat het PCC 1304 in en doen we de betrokken haltes aan.

NOVEMBER
 

Open tram 402 krijgt bij zijn restauratie steeds meer smoel. Nadat de rode wagennummers al op de bak waren geschilderd krijgt de tram nu ook bordjes als “vol” en “buiten dienst”. De wagenbak van de 294 plamuren we verder en het plafond is na twee lakbeurten schitterend geworden. Ook staat het eerste schakelkastframe in de tram.

De Tourist Tram rijdt haar laatste diensten voor dit seizoen. De 1101 en 1193 draaien nog een keer hun rondes door Den Haag en Scheveningen voordat ze aan een winterslaap beginnen. We kijken terug op een succesvol seizoen met veel tevreden reizigers en de inzet van drie Tourist Trams, naast de 1100-en verschijnt ook de 1321 regelmatig op de baan.

DECEMBER

Raymond Naber is geridderd als lid in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens de viering van het 40 jarig bestaan van de Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram in het HOVM worden de versierselen opgespeld door Karin Schrederhof, de loco-burgemeester van Delft. Naber is onderscheiden voor zijn jarenlange vrijwilligerswerk bij de Tramweg Stichting, het HOVM en het Genootschap.

Blauwe tram A327 krijgt bladgoud op de wagennummers en bedrijfsemblemen, de oude waren wat vaal geworden.

Traditioneel sluiten we het jaar af met de winterritten en de Oliebollenrit met chocolademelk, glühwein, heerlijke oliebollen en de kerstman. De A106 en A327 maken een mooie rit door Den Haag met aan boord ook nog een accordeonist.

PCC 1022 krijgt ledverlichting en de Vetag-installatie voor de bediening van wissels en beïnvloeding van verkeerslichten wordt vervangen door de nieuwere Vecom besturing.

Foto’s: Raymond Naber, Tjeerd Spoor, Peter Scheepmaker, Chris Westerduin, Luc Koenot, Birgit Hijdra, John Baltus en Rogier Potter