2024 staat voor het Haags Openbaar Vervoer Museum in het teken van de vele festiviteiten rond PCC 75, de laatste stappen in de integratie van de werkgroep Scheveningen van de Tramweg Stichting en de bouw van de entresol voor de verschillende tramonderdelen.
JANUARI
De bouw van de entresol is in volle gang. Straks kunnen op deze stellingen op een geordende manier de onderdelen voor de museumtrams worden geplaatst en kunnen we een groter deel van het remisegebouw weer openstellen voor het publiek.
Aan PCC 1227 wordt hard doorgewerkt. Met veel spektakel slijpen we verrot plaatwerk uit de tram en achter de schermen werken de vrijwilligers aan een draaitafel om op een later moment de accelerator van de 1227 makkelijk te kunnen reviseren.
FEBRUARI
Er wordt aan Tourist Tram 1321 gewerkt. De technici zijn bezig met de revisie van de vier railremmen. Deze wegen per stuk 160 kilo dus die neem je niet zo maar mee naar de werktafel.
MAART
De Tourist Trams worden weer klaargemaakt voor de dienst en PCC 75. Overgebleven restpunten pakken we aan en met behulp van ons meetsysteem maakt de 1101 een testrit over de route van lijn 11. Ook de 1193 en 1180 worden aangepakt, beproefd en schoongemaakt. De bestuurders maken een rit om de route te verkennen en vanaf het paasweekend is de Tourist Tram weer operationeel.
APRIL
De Brusselse PCC 7065 komt aan in Den Haag. Deze tram uit 1956 maakt deel uit van de tentoonstelling: PCC 75 over de geschiedenis van dit iconische tramtype die deze maand open gaat voor onze bezoekers.
Edwin Rutten roept “Joepie de Poepie” als hij Tourist Tram 1193 door Den Haag, Scheveningen, Rijswijk en Voorburg mag loodsen. De instructierit is nodig omdat ome Willem met een PCC door een stuk papier heen gaat rijden om het evenement PCC 75 officieel te openen.
Naast Edwin zit ook HTM-directeur Jaap Bierman in openingstram 1304. Samen met HTM organiseert het HOVM het feest rondom 75 jaar PCC. Genodigden kijken naar de mooi ingerichte tentoonstelling en maken na afloop een rit met onder meer de versierde 1304. De opening is ook nog live te zien op TV West.
Eind april rijden de PCC’s 1022 en 1210 tussen het HOVM en het Zuiderpark. Daar vinden de 49ste Internationale Stoomdagen plaats met stoomtreinen van de Stoomgroep West en gasttreinen uit binnen- en buitenland.
Op Koningsdag rukken onze museumtrams uit. Veel in het oranje uitgedoste feestvierders maken een rit tussen Scheveningen Haven, het Statenkwartier en het Centrum van Den Haag.
MEI
Burgemeester Jan van Zanen bestuurt op vakkundige wijze een Tourist Tram. De burgervader maakt op onze uitnodiging kennis met deze service, Hij zwaait af en toe vrolijk naar voorbijgangers en heeft er duidelijk lol in.
Radio West staat uitgebreid stil bij PCC 75. De ochtendshow: West Wordt Wakker komt vier uur lang vanuit PCC 1210 met aan boord luisteraars en gasten. Zij krijgen in het museum ook een rondleiding door onze tentoonstelling over de geschiedenis van het roemruchte tramtype.
JUNI
Een hoogtepunt van PCC 75 is de eenmalige terugkeer van de PCC’s in de dienst op lijn 11. Op zondag 2 juni zitten de trams tussen station Hollands Spoor en Scheveningen Haven stampvol met vrolijke en enthousiaste mensen. Langs de baan veel fotografen die ook enkele bijzondere GTL’s vastleggen.
Een week later komen honderden tramfans naar de line-up van PCC’s op het terrein van de remise Zichtenburg. Het evenement is een knipoog naar de line-up die hier in mei 1993 plaatsvond bij het afscheid van de PCC.
Met het officieel openen van de werkplaats voor het restaureren van trams bij spoor 1 van het HOVM wordt de integratie met de Haagse werkgroepen van de Tramweg Stichting afgerond. Aan Kirsten van de Wissel van HTM de eer om de openingshandeling te verrichten. Zij heeft namens HTM het integratieproject begeleid.
JULI
PCC 10409 laat zich zien in Den Haag vanwege PCC 75. De Belgische smalspoor tram lijkt door zijn kleine raampjes en Amerikaanse uiterlijk op onze 1022. Met vereende krachten leggen we smalspoor aan om de tram van onze collega’s uit Thuin tentoon te kunnen stellen.
Veel werk wordt er ook verzet aan de revisie van Zwitser 215. Dieseltinus H41 duwt de tram de werkplaats in zodat er ook onder de wagen gewerkt kan worden. De 215 staat dan nog op nooddraaistellen.
AUGUSTUS
Veel belangstelling voor de bijzondere PCC 75 line-up met de Brusselse 7065, de Haagse 1022 en de NMVB 10409 naast elkaar. Dat blijkt een plaatje te zijn die veel mensen willen maken en het zorgt ook weer voor de nodige voorbereidingen in het museum.
Uiteindelijk vertrekt de 10409 halverwege augustus weer naar Thuin. Met veel handkracht duwen we de PCC op de dieplader voor een goede terugreis.
Honderden bezoekers bij het modeltramweekend ter gelegenheid van PCC 75. Ons museum omgetoverd tot showroom van prachtige modeltrams en banen met trotse eigenaren die dit vol passie en enthousiasme delen met het publiek.
De Antwerpse PCC 7072 schittert eind augustus in een nieuwe PCC line-up. De bijna 60 jaar oude tram staat naast de Brusselse 7065 en de Haagse 1304. De 7072 van De Lijn is mede mogelijk dankzij sponsoring van de NVBS naar het HOVM gekomen.
SEPTEMBER
September begint met nog een line-up met de Antwerpse gast, nu samen met de Brusselse 7065 en onze 1210 die hiervoor gekeerd is op de tailtrack aan de Wouwermanstraat.
Tijdens Open Monumentendag verandert de remisehal in een concerthal dankzij een optreden van het orkest Nieuw Geluid. Zestig mannen en vrouwen brengen muziek van Dvorak ten gehore. De remise blijkt te beschikken over een goede akoestiek en onze rijdende museumtrams en deze muziek leveren een mooie combinatie op.
De nieuwe staatssecretaris Chris Jansen komt naar het HOVM voor de opening van de Raildagen. Deze open dagen op ruim vijftig locaties zijn bedacht om iedereen enthousiast te maken voor wat het railvervoer te bieden heeft.
Met een PCC over de RandstadRail door Zoetermeer heen. Deze unieke kans krijgen de deelnemers aan een PCC 75 arrangement waarbij ze aan boord uitleg krijgen hoe deze tram de toestand van de sporen en bovenleiding in kaart brengt.
Eind september gaat de Antwerpse PCC weer naar huis. Na heel wat behoedzaam steken en keren vertrekt de 7072 naar de Belgische havenstad.
OKTOBER
Aan PCC 1227 werken we hard door. De technici verwijderen een versleten tredebak, maken de deuren weer compleet, trekken pezen langs de ramen en knappen onderdelen op, van het valraam tot aan de accelerator.
De Brusselse 7065 maakt een nachtelijke proefrit over lijn 12 om te kijken of deze tram zich goed gedraagt op de Haagse rails en onder de bovenleiding. De resultaten zijn goed en gaan naar de Inspectie Leefomgeving en de Metropoolregio die beslissen of er in 2025 met publiek gereden mag worden door Den Haag,
NOVEMBER
Veel werkzaamheden aan ons remisegebouw. Nieuwe lichtarmaturen krijgen hun plaats en op het nieuwe entresol zijn in de stellingen de eerste laadbakken geplaatst. Deze entresol gaat gebruikt worden voor de opslag van onderdelen voor onze museumtrams.
De nieuwbouw van de remise Scheveningen levert ons museum bruikbare onderdelen op. HOVM-collega’s stellen onderdelen van wissels die gaan verdwijnen veilig. Met de wisselstellers en een paar wisseltongen kunnen we versleten of kapotte onderdelen van wissels op ons remiseterrein vervangen.
DECEMBER
Er is dit jaar veel werk verzet aan motorwagen 294 en open tram 402. In december maken we bijvoorbeeld voor het middendeel van de 294 een nieuwe vloer, ditmaal is gekozen voor grenen omdat dit duurzamer is dan het vuren wat er eerst in lag.
De 402 krijgt twee afsluitstangen om de passagiers tijdens de rit veilig te kunnen vervoeren.
De donateursrit met de PCC’s 1022 en 1210 voert over verschillende tramlijnen en brengt de deelnemers onder meer in Leidschendam Noord, bij station Laan van NOI en in Voorburg over de route van de oude lijn 10.
De laatste reguliere zondagsritten van 2024 kennen bijzondere bestemmingen: het opstelspoor in de Rijnstraat, de keerdriehoek aan de Volendamlaan en bij de oude remise ‘s-Gravenmade.
En dan zijn er ook nog de Winterritten door een sfeervol verlicht Den Haag en de traditionele oliebollenrit compleet met de Kerstman.
Het jaar eindigt met de 215 die na ruim vijf jaar weer even op zijn originele draaistellen wordt geplaatst. Als blijkt dat alles nog past gaat de bak weer omhoog om de luchtketels in te kunnen bouwen en de baanruimers fijn af te stellen. Activiteiten voor 2025, ook een nieuw jaar voor het Haags Openbaar Vervoer Museum. Namens alle medewerkers wensen we u alvast een fijne jaarwisseling en op naar een mooi tramjaar!
Foto’s: Peter Scheepmaker, Chris Westerduin, Birgit Hijdra, Tjeerd Spoor, Raymond Naber, John Baltus, Paul van der Lugt en Jorinda Teeuwen