Naast de ritten met onze museum- en Tourist trams en museumopeningen wordt er veel gewerkt aan onze wagens. Tourist Tram 1101 gaat afgelopen weekend defect naar binnen. Bij controle blijkt een aantal hamers van de accelerator, een soort schakelkast van een PCC, vast te zitten. Bij de 1321 is er een probleem met de bedrading. Deze problemen worden in onze werkplaats verholpen en de 1101 maakt later deze week een testrit. Om onze PCC’s rijdend te houden heb je onderdelen nodig. Na een uitnodiging van onze Belgische museumcollega’s zijn we in Antwerpen gaan kijken welke onderdelen wij zouden kunnen gebruiken uit daar af te voeren en nog goed onderhouden PCC’s. Wij hebben onze wensen kenbaar gemaakt en mogelijk zorgt dat voor een nuttige uitwisseling. Bij PCC 1227 zijn we nog druk aan het schilderen, bijvoorbeeld in de bestuurderscabine.

Nieuwe schuifrail met katrollen opgehangen in de 215

In Zwitser 215 is een nieuwe schuifrail met katrollen opgehangen ten behoeve van de bediening van de deuren. Daarna is er met luchtdruk getest en het werkt prima. Aan de 294 werken we ook door, zo worden bijvoorbeeld de deuren gelakt en de zandstrooiers van een nieuwe verflaag voorzien.

De deuren van de 294 worden gelakt

De 265 is aangepakt voor de keuring en daar komt de tram goed doorheen. Wel moet op het dak nog een houten dwarsbalk goed worden vastgezet en schilderen we wat houtwerk voordat de tram weer de straat op kan. Ook aan aanhangwagen 780 worden onderhoudswerkzaamheden verricht.

Houten dwarsbalk waar zogenaamde smoorspoel op zit op het dak van de 265

Pekelwagen H2 gaat komend weekend naar de sloper. Er zijn nog onderdelen vanaf gehaald door de mensen die bezig zijn met de restauratie van de 294 en de tram heeft ook een balkonhekje afgestaan ten behoeve van de restauratie van de NBM 12. De H2 komt in februari 2011 terug van een trammuseum in Lille met de bedoeling hem weer in dienst te stellen als pekeltram zodat de H5 terug verbouwd kan worden tot motorwagen 295. Door de verbouwing van de H4 naar 294 gaat dat uiteindelijk niet door.

De H2 staat nog een balkonhekje af

Foto’s: Raymond Naber, Taco Yap en Peter Scheepmaker