Na een lange tijd van stilstand gaan de GTL’s 3077 en 3100 vrijdagmorgen naar de recycling. In tegenstelling tot vorige keren worden er twee diepladers ingezet zodat de trams tegelijkertijd kunnen worden afgevoerd. De 3100 is in de vroege ochtend als eerste aan de beurt om opgeladen te worden op de Laan van Meerdervoort. De dieplader rijdt met de tram dan naar de Heliotrooplaan waar op de 3077 wordt gewacht.

De 3100 staat klaar voor vertrek op de Laan van Meerdervoort. 14 januari 2022

De 3077 wordt de dieplader opgetrokken voor vertrek naar de recycling. 14 januari 2022

Nadat de 3077 is opgeladen zetten beide vrachtwagens koers richting Utrecht. Het is voor het eerst sinds 2 januari 2019 dat er trams naar de recycling gaan. Die dag vertrekken de 3001 en slijptram 1139 definitief uit Den Haag.

De 3100 staat geparkeerd bij de Heliotrooplaan. 14 januari 2022

3100 komt in 1984 feestelijk aan

Aan de actieve loopbaan van de nu afgevoerde 3100, de laatste tram uit de eerste serie GTL 8, komt op 25 juni 2019 een einde. Bij het eindpunt Leidschendam Noord van lijn 6 krijgt de tram bij het tweede draaistel te maken met rookontwikkeling. De brandweer spuit er water op en de 3052 sleept de 3100 weg.

De aankomst van deze tram als laatste uit de serie op 18 oktober 1984 is nog bijzonder. De 3100 krijgt in de filmkast een bord met de tekst: ‘100ste nieuwe tram’ en heeft een bloemstuk voorop. Ook geven technici van de HTM de 3100 bij wijze van grap een tweedehands ambulancetoeter die met behulp van een voeding uit een PCC 1300 klinkt als een NZH fluit. Met de 3100 en de 3009 wordt met genodigden naar het Oude Stadhuis gereden voor een feestelijke bijeenkomst. Zijn eerste rit met passagiers maakt de 3100 op 25 oktober op lijn 3.

De 3100 en 3077 als speciaal transport op weg. 14 januari 2022

De 3077 op de dieplader in een flinke bocht. 14 januari 2022

Opmerkelijk genoeg eindigt de loopbaan van de 3077 ook aan het eindpunt Leidschendam-Noord. Op 13 januari 2018 botst de 3045 hier op de 3077 en zien we de tram niet meer terug op straat. De tram komt op 7 oktober 1983 aan in Den Haag en wordt precies een week later in dienst gesteld.

De 3100 staat klaar voor afvoer in de Lijsterbesstraat. 12 januari 2022

Een geplukte 3077 vlak voor het onvermijdelijke einde. 12 januari 2022

Foto’s: Kees Pronk en RenĂ© Weterings. Bron: Haags Tramnieuws