Een grote rangeeroperatie zaterdag bij het HOVM. Zwitser 215 moet op deze dag de werkplaats in zodat er onder deze wagen gewerkt kan worden. Daarvoor is het nodig om PCC 1227 van spoor te wisselen en komt deze wagen ook weer eens buiten. Voordat het zover is halen de collega’s die aan deze PCC werken heel voorzichtig de accelerator onder de bak vandaan. Deze ACC, een soort schakelkast van een PCC, gaat helemaal gereviseerd worden, maar kwam in een verrassend goede conditie onder de 1227 vandaan. Het verwijderen van dit onderdeel is een delicate operatie die tot opluchting van de technici goed lukt.
Bij het bekijken van de 1227 valt op hoeveel er de afgelopen tijd gebeurd is. Alle ramen zitten bijna weer in de tram en een groot deel van het interieur is inmiddels ook compleet. De PCC kan naar buiten nadat de draaistellen van de gesloopte 1187 er onder zijn gezet. Dieseltinus H41 heeft deze gebracht en neemt de PCC daarna op sleeptouw om hem op spoor 11 van de werkplaats te zetten. De originele draaistellen worden nog bij HTM gereviseerd.
Om al deze verplaatsingen mogelijk te maken moet ook pekeltram H2 tijdelijk opzij, daarvoor zorgt de 1210. De 2101 vormt een koppelstel met de niet rijvaardige 1337. De H41 rangeert met aanhangrijtuig 769 en een gereviseerd draaistel van de 215. Deze gaat ook nog met handkracht over het terrein. Het vergt flink wat inspanning van de HOVM mannen om het draaistel te verplaatsen en daarbij is zelfs het geluid van de 215 in de bocht te horen.
Aan het einde van de middag gaat de 215 omhoog zodat de tijdelijke draaistellen er onderuit gereden kunnen worden en er verder onder de wagen gewerkt kan worden. Als deze werkzaamheden zijn afgerond kunnen de originele gereviseerde draaistellen weer onder de tram.
Foto’s: Chris Westerduin en Birgit Hijdra, video: Tjeerd Spoor