Personeel en familie zijn op zaterdag 13 mei welkom in de NS werkplaats van Leidschendam. Het onderhoudsbedrijf trekt alle registers open om de genodigden te laten zien wat er allemaal binnen de werkplaatsmuren gebeurt.

Plan V 904 staat klaar op Den Haag Centraal naar…

Tegenwoordig is het onderhoudsbedrijf een beetje op een rare locatie gevestigd, zo ver van de normale spoorbanen. Maar in 1908 is het de spin in het web van de Hofpleinlijn die in dat jaar geopend wordt. Vanaf 2006 is de werkplaats alleen nog via de Nootdorpboog vanaf station Den Haag Ypenburg bereikbaar.

Op 10 mei heeft de Jaap een feestje en blijft daarna al in Leidschendam.

Via de boog wordt tijdens deze opendag gependeld. Bezoekers aan de werkplaats kunnen op eigen gelegenheid komen of via een speciaal ingelegde pendeltrein tussen het Haagse Centraal Station en het onderhoudsbedrijf. Plan V 904 met een heel leger vrolijke vrijwilligers van de 2454CREW, waarvan het museumtreinstel eigendom is, komt de mensen ophalen vanaf het station. Via speciaal opgetrommelde stellages kunnen de passagiers bij de werkplaats uitstappen.

De ICNG Wesp naast de Sprinter Light Train.

In de werkplaats wordt je verwelkomt met stands koffie. In de grote hal staan verder vier museumtreinstellen opgesteld. Ook hier is de 2454CREW hofleverancier. Motorpost 3029 heeft de avond voor de opendag de Sprinter 2133 van het Spoorwegmuseum opgehaald. Verder staan Blokkendoos Jaap,  C9002, en plan U 151 aan deze zijde van de hal.

Sprinter van het Spoorwegmuseum naast de plan U van 2454CREW.

Modern materieel in de vorm van ICNG 3116 en SLT 2625 staan aan de andere zijde van deze hal. In de naastgelegen hal is voor kinderen een groot springkussen in de vorm van een locomotief en een foodtruckplein. Welke ook lijkt te springen is rangeerlocomotief 713. Deze wordt door de incidentenbestrijding van Prorail steeds met één as uit het spoor getild en vakkundig weer in de rails geholpen.

Rangeerlocomotief 713 is geslachtofferd om te ont en hersporen.

Onder de moderne werkbordessen staan Sprinter Nieuwe Generatie 2344, R-Net treinstel 2012 en Flirt 2033. Het publiek mag ook een kijkje nemen op de werkbordessen. Via die hoogte krijg je een goed beeld van alle appratuur die tegenwoordig op een trein staat. Vroeger was gebruikelijk om dit onder een voertuig op te hangen.

Materieel met appratuur op het dak verschuild zich onder de werkbordessen.

Aan alle feestjes komt een eind. Na de laatste pendel vertrekt de plan V naar Amersfoort en brengt de motorpost de Sprinter van het Spoorwegmuseum weer naar Utrecht. Plan U 151 en de Jaap gaan de dag na het feest pas weer op pad. De plan U reist naar Zeeland af voor het festival ‘Sporen naar het Verleden’ bij de collega’s van Stoomtrein Goes-Borsele. Blokkendoos Jaap gaat op bezoek naar de Stoomstichting Nederland voor onderhoud daar.

Treinstel 904 klaar voor vertrek te Den Haag Centraal naar Amersfoort. Foto: Birgit Hijdra

Het vertrek van mP3029 en SGMm2133 bij station Ypenburg.

Info over ‘Sporen naar het Verleden’ vindt u: HIER!!

Foto’s: Chris Westerduin (tenzij anders vermeld)