Veel belangstelling zondag voor de bijzondere PCC 75 line-up in het Haags Openbaar Vervoer Museum. Voor één keer staan de Brusselse 7065, de Haagse 1022 en de NMVB 10409 naast elkaar. Dat blijkt een plaatje te zijn die veel mensen willen maken en het zorgt ook weer voor de nodige voorbereidingen in het museum.

Zo staat de 1022 nooit in het HOVM, naast de 7065

We willen graag de koppen van de trams naast elkaar laten zien. De 7065 en 10409 zijn al zo afgeladen in het HOVM dat dit geen probleem is, maar de 1022 moet daarvoor gedraaid worden. Dat keren van een tram kan tegenwoordig dichtbij het museum op de tailtrack in de Wouwermanstraat. Het zorgt na afloop van de line-up nog voor het unieke beeld van een langer dan normaal achteruit rijdende PCC op het tramnet.

De 7065, 1022 en 10409 naast elkaar voor het remise gebouw

De 10409 kun je ook niet zomaar naar buiten rijden om hem in de line-up te krijgen. De smalspoor PCC staat op een speciaal aangelegd stuk spoor en moet met handkracht naar buiten geduwd worden. Dat gebeurt natuurlijk heel voorzichtig waarbij op de juiste momenten de trommelremmen gelost worden. Ter hoogte van de deuren verbinden we het spoor dat binnen ligt met het gedeelte buiten. Het naar buiten en na afloop weer naar binnen duwen van de PCC verloopt uiteindelijk heel soepel.

De 1022 achteruit onderweg naar de tailtrack

De 10409 blijft nog een weekje langer dan oorspronkelijk gepland. U kunt hem dus komende zondag nog bewonderen in ons museum, maar niet in deze line-up.

De 10409 gaat weer naar binnen

Foto’s: Chris Westerduin en Birgit Hijdra, video: Tjeerd Spoor