Naar de Raildagen met een PCC, wel en niet rijdende Tourist Trams en de echte comeback van de 215. Dat is in één regel samengevat een enerverend HOVM weekend. De zaterdag begint met een grote stroomstoring in Den Haag waardoor het tramverkeer maar moeizaam op gang komt. De remise Lijsterbesstraat zit lang zonder spanning en dat betekent tot negen uur geen trams op de lijnen 1, 6 en 12. Bij het HOVM moeten de Tourist Trams daarom het eerste uur in het museum blijven. De PCC’s voor het vervoer naar de Raildagen bij de HTM werkplaats aan De Werf mogen wel meteen de straat op.

De 1304 arriveert op De Werf bij de HTM werkplaats

De 1210 en 1304 rijden in een 45 minutendienst van het Kerkplein naar de werkplaats. Daar laten medewerkers van de afdeling infrastructuur van HTM zien wat er nodig is om iedere dag de trams goed op de rails te laten rijden waarbij de techniek de drijvende kracht is. De medewerkers van de afdeling voertuigen tonen wat zij doen om te zorgen voor de betrouwbaarheid van de trams. Naast alle uitleg die zij geven is er veel gebel en getoeter te horen van kinderen die op de bestuurdersstoel van de trams hun kans schoon zien en geef ze eens ongelijk. Extra attractie in de werkplaats is de nieuwe TINA tram: 7001 die van de buitenkant te bewonderen is.

Veel belangstelling van het publiek voor de activiteiten in de werkplaats

Unimog met aan de haak HTM wervingstram 3147

De dienst van de Tourist Trams begint deze zaterdag niet alleen later, maar eindigt ook vroeger als door hevige rellen de binnenstad van Den Haag in de loop van de middag afgesloten wordt voor al het bovengrondse bus- en tramverkeer. De PCC’s rukken in naar de museumremise aan de Frans Halsstraat.

De 215 op vertrouwd terrein in Scheveningen

Zondag komt Zwitser 215 naar buiten voor de eerste echte publieksritten na zijn grote revisie. Aan deze eerste naoorlogse tram is zo’n elf jaar hard gewerkt, maar het resultaat mag er zijn. De tram zoeft over de rails en komt op plekken waar hij in de dienst vaak is geweest zoals via de oude lijn 9 naar Scheveningen of de oude route van lijn 3 en 14 over de Laan van Meerdervoort naar het De Savornin Lohmanplein. Bij dat laatste eindpunt en de Grote Kerk zijn er ook fotostops.

Mooie line-up van de 215, 265 en 36 bij het museum

Foto’s: Chris Westerduin en Rogier Potter