Verkeer en bewoners in de buurt van het World Forum houden nog even overlast. Maar na de NAVO-top op 24 en 25 juni is twee dagen later de stad weer redelijk begaanbaar.

De 3104 moet aan de verkeerde kant langs het perron van Statenkwartier om in Scheveningen te geraken.

Buslijnen in de buurt van het congrescentrum blijven ook nog even omrijden maar tramlijnen volgen weer hun normale routes. In de dagen voor de top moeten lijnen 1 en 10 halte World Forum aan de Scheveningseweg al overslaan. Maar van 23 tot en met 26 juni moeten de tramlijnen wijken van hun route.

Buslijnen die normaal in de buurt van het World Forum komen moeten tijdens de top ook uit de buurt blijven.

Voor lijn 1 is het simpel. De tramlijn volgt tussen de Keizerstraat en het centrum de routes van de lijnen 11 en 17. Op lijn 17 moet de tramlijn wat haltes overslaan omdat men daar alleen aan de linkerkant kan in- en uitstappen. En met de GTL trams is dat wat lastig. Sowieso worden tijdens de top de haltes Groot Hertoginnelaan en Kunstmuseum niet aangedaan en is op de Stadhouderslaan een halte World Forum gebouwd waar ook het accreditatiecentrum is gebouwd.

Moeilijk halteren voor deze veteraan 3138 wanneer de GTL bij halte Obrechtstraat voorbij rijdt.

Op de dag na de top mag lijn 1 wel stoppen bij halte Kunstmuseum.

Lijn 10 heeft het wat moeilijker. Oorspronkelijk is het plan om de tramlijn via lijn 9 naar Scheveningen te laten rijden. Maar op gegeven moment is het besluit genomen om Madurodam als eindpunt te nemen vanaf Vrederust. Daags voor de top blijkt dat de enorme hekken ook over de sporen van de keerlus zijn gebouwd. De tramlijn wordt bijgestuurd naar het Kerkplein.

De meeste trams van lijn 10 slaan de haltes tussen centrum en Kurhaus over op 26 juni.

Opmerkelijk genoeg gaat de spitslijn op donderdagmiddag 26 juni wel weer naar Scheveningen rijden via de route van lijn 9. En dat zonder te stoppen op de haltes tussen Centrum en Kurhaus. Buslijnen 21, 24 en 28 ervaren veel overlast door het NAVO spektakel. Veel omleidingen door de stad door afgesloten straten. Ook late bijsturingen doordat wegen vrij moeten blijven om de makkelijke doorgang van delegaties mogelijk te maken. De komende dagen zijn er nog afgesloten haltes en de komende weken is de Eisenhowerlaan nog niet vrijgegeven.

De 3110 op lijn 10 tijdens passage van de Wittebrug.

Voor de NAVO-top zijn drie Avenio’s speciaal bestickerd. Alle drie hebben ze ook een ander ontwerp. De trams worden in het Hemelvaartweekend voorzien van stickers en blijven rijden tot het weekend na de top. De 5062 is namens de gemeente Den Haag in een NAVO jas gehuld, de 5063 namens Den Haag en het ministerie van Buitenlandse Zaken en de 5070 namens HTM.

De gemeente Den Haag heeft de 5062 is NAVO las laten steken.

Namens de gemeente Den Haag en het ministerie van Buitenlandse Zaken is de 5063 als NAVO tram op de rails gekomen.

De derde NAVO tram, de 5070, namens HTM in de stickers.

Ook rijdt voor het personeel wat heel vroeg in het World Forum moet zijn een speciale tramlijn. Lijn 7 wordt weer even tot leven gewekt door te rijden vanaf De Uitfof via de Dedemsvaartweg en over de route van lijn 9 naar station Hollands Spoor. Hier wordt de route van lijn 17 gevolgd naar Statenkwartier. Daarna rijden de trams weer leeg richting remise. Op de werkdagen rijdt de lijn vier keer waarvan de eerste al om half vier in de nacht vertrekt. Op zaterdag 21 juni rijden vijf trams en de zondag zelfs zes dienstwagens. Als laatste rijdt de 5013 als lijn 7 op 26 juni.

De 5013 heeft de twijfelachtige eer om als laatste lijn 7 bij De Uithof te vertrekken.

Foto’s: Chris Westerduin