Om meer treinen te laten rijden tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam gaat ProRail het spooremplacement van station Den Haag Centraal ombouwen. De werkzaamheden starten volgend jaar en moeten twee jaar later klaar zijn. Met BAM Infra Nederland is een contract afgesloten om de werkzaamheden uit te voeren.

De sporen tussen het station en het Schenkviaduct krijgen over een lengte van 900 meter een nieuwe inrichting. Daarbij verdwijnt een flink aantal wissels en worden de sporen 11 en 12 weer in gebruik genomen voor treinverkeer. Deze sporen zijn enige tijd gebruikt voor de RandstadRail naar Rotterdam maar liggen er nu al weer zo’n vijf jaar ongebruikt bij. De metro’s van de E lijn eindigen sinds die tijd hoog op het busplatform.

Om het instappen makkelijker te maken past ProRail de perrons en perronsporen aan. De vloer van de nieuwe treinen komt dan op gelijke hoogte met de perrons. Vanwege de nieuwe inrichting op Den Haag Centraal is er ook een aanpassing van de infrastructuur op station Laan van NOI nodig.

De E-lijn van RandstadRail eindigt nu bovenop het busplatform

Overlast beperken

Station Den Haag Centraal blijft tijdens de bouw gewoon open om de overlast voor reizigers te beperken. Wel zijn er twee grote buitendienststellingen en moeten reizigers soms langs de werkzaamheden via alternatieve routes naar de perrons. Volgens ProRail profiteren de stad Den Haag, NS en de reiziger straks van een beter ingericht sporennetwerk dat klaar is voor de toekomst.

Ook verleden tijd: Sprinter 2133 op Den Haag Centraal. 1 juli 2017

Foto’s: Chris Westerduin