De firma Beijnes uit Haarlem levert in 1924 de eerste blokkendoos motorrijtuigen af aan de Nederlandse Spoorwegen. Wanneer in de jaren ’30 van de vorige eeuw gestroomlijnde treinstellen op de baan gaan rijden krijgt dit wat hoekige ontwerp de bijnaam ‘Blokkendoos’.

De laatste exemplaren van deze grote serie rijtuigen blijven dienstdoen tot begin jaren ’70. Heeft u toendertijd in dienst gezeten en mocht de thuisreis per trein gemaakt worden dan is de kans vrij groot dat u vervoerd bent in een blokkendoosrijtuig.

Een deel van de motorwagens ging na hun actieve reizigerstrein periode nog verder door het leven als posttrein of motordienstwagen. Nadat in 1989 een motor en stuurstandrijtuig voor NS-150 rijvaardig wordt gereviseerd volgt even later het project om van motordienstwagen Jaap weer een historische reizigerstrein te maken.

Het gezellige interieur van de Jaap.

Dit rijtuig wordt teruggebracht in de oorspronkelijke kleurstelling en zal verder blijven bestaan als mC 9002. Na jaren stilstand wordt in 2021 de Blokkendoos overgedragen aan de Stichting 2454 CREW die het treinstel weer rijvaardig op de baan brengt.

Sinds 2023 is de vaste standplaats Hoorn geworden bij de Stoomtram aldaar. Maar op zondag 5 mei wordt het honderdjarig bestaan gevierd door te rijden op één van de eerste stamtrajecten tussen Den Haag HS – Leiden vv. En u kunt mee!
Er worden drie ritten gereden waarbij u alleen kunt in en uitstappen op station Den Haag Hollands Spoor. Vooraf is een kaartje te koop via de website van Stichting 2454 CREW.
.
Foto’s: Stichting 2454 CREW