Zandwagen H55 en de restanten van paardentram 304 zijn donderdag afgevoerd. Door het samenbrengen van alle museumtram activiteiten op één locatie is er ruimte nodig en moet er gesaneerd worden door het Haags Openbaar Vervoer Museum en de Tramweg Stichting werkgroep Scheveningen. Naast de H55 en 304 verdwijnt ook nog pekelwagen H2.
Uit onderzoek bleek de 304 in veel slechtere toestand te verkeren dan oorspronkelijk gedacht en een restauratie zou heel veel geld kosten. Van deze tram zijn wel enkele onderdelen bewaard. De schuifdeurtjes tussen het passagiersdeel en het balkon verkeren nog in goede staat. Een deur blijft bewaard bij het HOVM en de andere deur gaat naar Johan Blok die de 304 terug vond.
De H2 wordt gesloopt omdat deze tram niet meer gaat pekelen zoals ooit was bedacht. Bovendien is de H5 er nog, die niet hoeft te worden terug verbouwd naar de 295 nu de Tramweg Stichting druk bezig is met het restaureren van de 294.
Donderdag wordt ook nog een draaistel afgevoerd van de inmiddels lang geleden gesloopte elektrische locomotief H52 en de kop van de AEC bus is naar het Haags Bus Museum gegaan.
Ondertussen gaan de opruimwerkzaamheden verder om de aanleg van een betonnen vloer in een deel van het HOVM mogelijk te maken. Die is nodig voor het onderdelenmagazine en de zware machines van de Tramweg Stichting die gebruikt gaan worden bij het restaureren van de museumtrams. Vanwege deze werkzaamheden is het museum op dit moment gesloten
Foto’s: Peter Scheepmaker.