Het Haags Openbaar Vervoer Museum is wegens verbouwing nog tot zondag 2 april gesloten. Er wordt door de aannemer druk gewerkt aan de aanleg van de betonvloer die nodig is om een stevige basis te bieden aan het nieuwe onderdelenmagazijn en de zware machines die gebruikt worden voor het restaureren van onze trams. Ondertussen zitten we zelf ook niet stil. Er wordt hard gewerkt aan de PCC’s die dit jaar weer gaan rijden als Tourist Tram.
Goed nieuws valt er te melden over de 1180 die last had van een hardnekkige en moeilijk opspoorbare storing. Met behulp van meetapparatuur is het probleem gevonden en opgelost. Bij een laatste proefrit zaterdag naar Scheveningen Haven, het Zwarte Pad en Vrederust doet het probleem zich niet meer voor en kunnen we na heel veel zoeken en meten opgelucht adem halen. Bij de 1101 zijn er problemen met het lossen van de trommelremmen. Een vervangen printje en gerepareerd relais moeten er voor zorgen dat de trommelremmen weer op de goede manier functioneren en ook dat blijkt te werken. De 1101 wordt daarvoor uitgeprobeerd op onze eigen remiseterrein.
Ook bij Tourist Tram 1321 moeten nog de nodige storingen worden verholpen. Zo zit er een kortsluiting in de hulpverwarming. Dit blijkt te worden veroorzaakt door een gebroken kabel die we hebben vervangen door een nieuwe hittebestendige kabel tussen de apparatenkast en de verwarmingskoker. Aan de 1227 werken we ook volop door. Zaterdag vinden er verschillende klussen plaats.
Slechte stukken plaatwerk worden vervangen door nieuwe, bijvoorbeeld bij de instaptrede en aan de buitenzijde. Boutjes van de loopplanken op het dak korten we in en de beugel staat voor het eerst tegen de spanningsloze draad.
Foto’s: Peter Scheepmaker en Raymond Naber