De restauratie van PCC 1227 bereikt zaterdag letterlijk een hoogtepunt. De beugelbok ligt weer op zijn plek en de beugel staat er weer bovenop. De beugel is net geen twee jaar er van af geweest en alle onderdelen waarop deze bevestigd is zijn de afgelopen tijd opgeknapt.
De 1227 moet vanuit de werkplaats worden verplaatst naar spoor 1 omdat daar de kraan staat waarmee we de pantograaf op het dak gaan hijsen. Daarvoor moet pekelwagen H2 verplaatst worden en met handkracht rijden we ook de draaistellen van de 1227 van spoor 1 weg. Bij deze verplaatsing horen we het kenmerkende PCC geluid als de draaistellen door de bocht gaan. Luister maar mee inĀ de video in dit artikel.
Het op de goede manier opbouwen van de beugelbok is nog een heel karwei. Alle onderdelen moeten terug op de juiste plaats maar na een paar uur ligt alles zoals het hoort en hijsen we met de kraan de beugel omhoog. Dan rijden we de 1227 er onder waarna de beugel bevestigd wordt op het dak.
De 1227 ziet er meteen weer meer als een tram uit en Partytram 1302 brengt hem terug naar de werkplaats. Zaterdag wordt er ook gewerkt aan de midden deuren en de bediening daarvan. Zo moet het glas uit de deuren waarna ze geschuurd kunnen worden en de graffiti verdwijnt die er op zit.
Foto’s: Chris Westerduin, video: Tjeerd Spoor