PCC’s 1182 en 1185 zijn in april 1982 te gast in Rotterdam bij de RET. Op 15 april 1982 rijden ze als koppelstel een proefrit op het zuidelijke tramnet. Dit om te kijken of er mogelijke huur komt van een aantal Haagse trams.
Anno 2022 weten we dat van enige huur niks gekomen is. Het is bij proefritten en proefbedrijf op de spitslijn 12 van Rotterdam Zuid gebleven. Harry Peters maakt op de dag van de testrit mooie foto’s tijdens mooi voorjaarsweer.
Inmiddels zijn de trams gesloopt en dat is niet het enige wat weg is. De gecombineerde tram/metro remise waar de PCC’s te gast zijn is in 2011 gesloten. De tunnel waar de trams uit naar boven komen rijden is ook geen lang leven beschoren. In 1968 is de tunnel geopend maar door verwaarlozing, vandalisme en het lugubere gevoel wat deze tunnel bij de reiziger opriep, is deze in 1996 al weer gesloten. De tram rijdt tegenwoordig bovengronds over de drukke kruising bij de Hillevliet.
Wat nog overgebleven is is de ondertunneling van station Lombardijen. Ook al is hier ook veel veranderd. Op de foto stopt de tram nog onder de treinsporen. Maar door de verdubbeling van de reizigerssporen begin deze eeuw is ook de tramhalte verplaatst. Tegenwoordig mag je als overstappende reiziger tussen tram en trein nu een flink stuk lopen. Niet alle veranderingen zijn altijd een verbetering.