Ruim tien jaar na de ingebruikname van de vernieuwde Rodenrijs, het voormalige NS-station Berkel en Rodenrijs, vond de gemeente Lansingerland het tijd de halte Rodenrijs een opknapbeurt en opwaardering te geven. Lansingerland had de verbetering opgenomen in het collegeprogramma ter verbetering van de bereikbaarheid van de gemeente. De Metropoolregio Rotterdam / Den Haag (MRDH) draagt bij in de kosten.
De werkzaamheden hebben ten doel het gebruik van fiets en openbaar vervoer zelf te stimuleren. De tot nu toe bescheiden beschuttingsmogelijkheden voor busreizigers zijn vervangen door een groot nieuw wachthuis in het midden van het (heringerichte) busstation.
Voor fietsers zijn aan beide zijden van de sporen nieuwe fietsenstallingen in aanbouw, voorzien van zonnepanelen op de daken. De nieuwe stallingen verdubbelen het aantal fietsplaatsen tot 1100. Daarvan bevinden zich er 450 in een bewaakte stalling, die van een openbaar toilet is voorzien.
Naast de vernieuwing van het busstation en uitbreiding van de fietsenstalling, laat Lansingerland de volgende werkzaamheden uitvoeren:
- extra bomen planten
- looproutes verbeteren
- plaatsing van een insectenhotel
- bermen bij-vriendelijk maken
- herinrichten van de parkeerplaats, zodat de nieuwe faciliteiten relatief vrijwel geen parkerruimte kosten
- bouw van oplaadvoorzieningen voor elektrische auto’s en scooters
- verbeteren van looproutes en reisinformatie
Het ontwerp voor de vernieuwingen is gemaakt door landschapsarchitect Peter Verkade, bouwkundig architect Catherine Visser en het Rotterdamse vervoerbedrijf RET.