Vier trams van de HTM zorgden er voor dat de sporen voor de tram begaanbaar bleven tijdens het heftige winterweer wat begon in het tweede weekend van februari.
In de nacht van 6 op 7 februari begon het goed te sneeuwen en HTM zette acht trams in om de baan vrij te houden van sneeuw. Vier gewone GTL’s en vier ‘Pekel GTL’s’ reden de hele nacht rond op het stadse net om vooral de sporen vrij te houden van sneeuw. Vooral de gedeelten die de ruimte delen met het gewone wegverkeer werden snel weer volgereden.
HTM heeft vier GTL trams laten verbouwen tot Pekeltram. In de 3009, 3011, 3024 en 3044 hebben de stoeltjes plaatsgemaakt voor zes grote tanks waarin 10.000 liter pekelwater kan worden getankt. De eerste jaren gebeurde dit op het remiseterrein van Zichtenburg. Dit winterseizoen werd voor het eerst gebruik gemaakt van de Lijsterbesstraat.
In Delft wordt het pekelwater gemaakt. Pekelwater bestaat uit 17 tot 20 procent zout en de rest is water uit de Schie. Grote betonmixers brengen dan het goedje naar de tram waar het op het remiseterrein wordt geladen.
Wanneer de 10.000 liter in de tram zit kan de bestuurder met de pekeltram op stap. Elke tram heeft zijn eigen route zodat elk spoor de pekel aandacht krijgt die de tram verdient. De trambestuurder kan zelf het pekelen bedienen. Het pekelwater loopt via de zandstrooi slangen het spoor in. Mocht er onderweg veel sneeuw in bijvoorbeeld een wissel liggen. Dan kan de bestuurder ook gebruik maken van een spuit om de boel schoon te spuiten met het pekelwater.
Op een enkele ontsporing na hebben de vier trams zich goed gehouden. Tijdens de verbouwing tot pekeltram zijn de wagens met een beschermende coating behandeld zodat ze niet onder het pekelen wegrotten. Nu de winter op z’n retour is gaan de wagens meteen in onderhoud om er bij een volgende winter weer hun diensten te kunnen bewijzen met de stoere vrouwen en mannen van de HTM die er voor zorgden dat de reiziger goed en veilig op haar of zijn bestemming kon geraken.