In het begin van de jaren 2000 besluit NS een deel van het dan circa twintig jaar oude Stadsgewestelijk Materieel (SGM), beter bekend als Sprinter, te laten renoveren. De klus wordt openbaar aanbesteed, en de firma Bombardier wint het contract. Voor de modernisering van de zestig driedelig treinstellen, die zowel techniek als interieur en buitenzijde omvat, tekent de vestiging van Bombardier in het Deense Randers. Het eerste treinstel, de 2836, vertrekt eind april 2002 naar Denemarken. Dat gaat uiteraard gesleept, want de treinstellen kunnen in Duitsland en Denemarken niet op eigen kracht rijden. Begin mei 2003 is de 2836 terug in Nederland, waarna een uitgebreid beproevingsprogramma van start gaat.
Op 15 mei 2003 vertoont het nog ongenummerde treinstel zich voor enkele kleine proefritten op de Hofpleinlijn. Dat lukt prima, want de reguliere dienst biedt met een halfuursfrequentie buiten de spitsuren voldoende ruimte voor extra ritten.
Tijdens een van de ritten van Rotterdam Kleiweg naar werkplaats Leidschendam ontmoet de latere 2936 – de verbouwde Sprinters krijgen een met honderd opgehoogd nummer – in Berkel en Rodenrijs treinstel 2008, dat op weg is van Den Haag naar Rotterdam Hofplein.