Momenteel worden de vijf TINA trams van Stadler flink aan de tand gevoeld op het Haagse tramnet. De nacht van 2 op 3 december is een historische testnacht geweest. Niet alleen omdat er voor het eerst drie trams tegelijkertijd op pad zijn geweest. Historischer is de test onder 750 volt bovenleidingspanning. Die vindt je alleen in het buitengebied, het territorium van RandstadRail.

Pauze aan het Zwarte pad naast de Kersttram.

TINA 7005 is in Den Haag aangekomen in de nacht van 17 op 18 november. Voor deze testnacht staat de kilometerteller nog maar op 18. Omdat de technici van Stadler dit ook nog wat weinig vinden gaat de tram eerst eens wat meters maken. Voordat naar Beatrixkwartier gereden wordt doet men eerst Scheveningen en Loosduinen aan.

In het Tailtrack aan het Arnold Spoelplein in Loosduinen.

De TINA heeft niet de spoorbeveiliging ZUB en mag dus niet zomaar in het buitengebied gaan rijden. De enige ZUB loze tram die dat wel mag is de oudste medewerker van HTM, meet PCC 1315. Maar die mag onder andere afspraken meten op de interlokale RandstadRail lijnen. De TINA geniet niet van deze vrijstelling en mag pas de trajecten berijden na exploitatie van RandstadRail. En dat is pas tegen kwart voor twee in de ochtend.

Aan de halte Beatrixkwartier.

Precies om deze tijd komt de 7005 bij het Beatrixkwartier aan. Net voorbij de halte richting Laan van NOI zit een spanningsluis tussen de stadse 600 volt en de buitengaatse 750 volt. Een Regio Citadis kan daar gewoon doorrijden. Voor de TINA gaat die vlieger niet op. Net voor de spanningsluis wordt stilstaand de stroomafnemer platgelegd en kan de tram op de tractiebatterijen verder rijden naar het deel waar de hogere bovenleiding spanning op de draad staat.

TINA 7005 op het Netkous viaduct.

Waar de hogere spanning op de bovenleiding staat wordt de stroomafnemer weer opgezet en alles werkt van de tram. Er wordt koers gezet richting Zoetermeer en voor het eerst in het normaalsporige TINA bestaan wordt de 77km/h uur aangetikt. Om de tram hier ook genoeg kilometers te laten maken wordt hele traject van lijn 4 afgelegd en wordt eindhalte Lansingerland bereikt. Vanaf daar wordt naar opstellocatie Leidschendam gereden waar overdag verschillende testen uitgevoerd gaan worden onder 750 volt.

Naast SLT 2620 staat TINA te stralen in Leidschendam.

En getest is er. Op spoor 6 van het HTM-emplacement, gelegen naast de NS-werkplaats, heeft men zo vaak heen en weer gereden dat er na testdag 20 kilometer meer op de teller is af te lezen. Naast gewoon heen en weer rijden zijn ook de nodige snelremmingen uitgevoerd.

De 7005 wordt gepasseerd door RandstadRail bij opstellocatie Leidschendam.

De andere twee trams die buiten bezig zijn geweest met testen zijn de 7001 en 7002. Op de Laan van Wateringseveld houdt het team met de 7001 zich bezig met geluidsmetingen en de 7002 test in de Vliettunnel in Leidschendam de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) van de TINA trams. Hier wordt bekeken hoe de retourstromen van de tram worden afgevoerd.

De 7005 mag tussen sein en stootjuk heen en weer rijden.

Na de testdag in Leidschendam gaat de 7005 de nacht van 3 op 4 december weer terug naar remise Zichtenburg. Ook wordt dan weer eerst naar Zoetermeer gereden voordat richting Den Haag gekozen wordt.

Foto’s: Joris van der Ros, Wes Kraaijeveld en Chris Westerduin