De nieuwe TINA tram van HTM heeft in de nacht van dinsdag op woensdag voor het eerst door Den Haag gereden. Na de nodige rondjes rondom de remise Zichtenburg is het voor de 7001 tijd voor het echte werk. De tram is voorzien van een soort schuim rubberen blokjes die er voor moeten zorgen dat er geen schade ontstaat als er iets in de weg staat. Het interieur van de 7001 is nog helemaal in plastic ingepakt.

De 7001 nadert het beginpunt Kraayenstein van lijn 2

Het interieur van de 7001 is nog helemaal ingepakt in plastic

De TINA is bovendien van grote stickers voorzien die de reizigers er op wijzen dat instappen nog even niet kan en dat het hier een testtram betreft. Even na middernacht vertrekt de tram vanuit de remise Zichtenburg met aan boord mensen van HTM, fabrikant Stadler en de keuringsorganisatie. Het gaat eerst richting halteperron 1 van Kraayenstein, het beginpunt van lijn 2 waarna er wordt doorgereden naar de keerdriehoek bij de Volendamlaan. De tram rijdt tijdens deze proefrit niet harder dan dertig kilometer per uur.

De 7001 passeert het halteperron bij het beginpunt Kraayestein

Bij de haltes stopt de 7001 waar men de afstand tussen het perron en de tram nauwkeurig meet. Hier en daar raken de blokjes die op de bak, treeplanken en draaistellen zitten de perronwand, maar nergens wordt de tram geraakt. Ook verder lijken er onderweg qua ruimte weinig tot geen problemen. Vlak na Kraayenstein vallen er wel wat blokjes van de tram door dat het gras daar te hoog staat.

Meten is weten, ook bij de nieuwe TINA tram

In de TINA zitten mensen in oranje hesjes achter laptops en bekijkt men ook hoe de tram zelf zich technisch gedraagt. Is de software goed ingeregeld, van de pedalen tot aan de remmen en van de informatiesystemen tot aan de deuren. Vanaf de Volendamlaan rijdt de testtram zoals gepland naar de Noord West Buitensingel. Dan volgt er een verrassing want de 7001 rijdt over de route van lijn 3 verder om te kijken hoe het voertuig zich gedraagt op de brug bij de Veenkade. Over verkeerd spoor gaat het weer terug naar de route van lijn 2 richting Kraayenstein. Nu rijdt de tram hier over perronspoor 2 weer terug naar de remise Zichtenburg.

De 7001 gaat over de route van lijn 3 over verkeerd spoor terug naar lijn 2

De 7001 passeert op de terugweg De Zevensprong

Tijdens de hele rit rijdt een auto van HTM met zwaailichten vooruit en gaat de Unimog voor de zekerheid mee. Die blijkt niet nodig want deze eerste testrit verloopt zonder problemen. Dat de TINA al fans heeft blijkt op de Loosduinseweg als er een auto luid toeterend voorbij rijdt en de inzittenden ‘TINA nieuwe tram’ scanderen. Zie voor dit moment en de andere beelden van deze bijzondere nacht onderstaand videoverslag wat we konden maken dankzij de betrokkenen van HTM, Stadler en de keuringsorganisatie, waarvoor veel dank!

Foto’s: Chris Westerduin, video: Tjeerd Spoor