Vaste treinreizigers is het vast al opgevallen. Maar voor zij die niet veel op station Hollands Spoor komen zal het even wennen zijn. De stationskap ondergaat momenteel een metamorfose.

De VIRM met bestemming Vlissingen staat flink tussen de steigers.
Dit voorjaar is men gestart met de omvangrijke renovatie van de stationskappen van het oude station. Sinds 1843 doet het spoor ook de Hofstad aan en het huidige station is in 1891 geopend en is ontworpen door architect Margadant, De huidige kappen zijn in de jaren ’80 al gerenoveerd maar na de grote brand in de nacht van 14 op 15 oktober 1989 volgt dan zo’n beetje nieuwbouw.

Links zit de donkere grondverf en rechts de definitieve lak op het dak.
In de afgelopen periode zijn de perrons al op de nieuwe juiste hoogte gebracht. Vervelend is hierbij dat er een hoogte verschil is ontstaan tussen gebouwen op het midden perron en de perronrand. Een soort van stoep zo’n anderhalve meter vanaf het gebouw is de eerste oplossing. Al snel zijn toen lage ontsierende bouwhekken neergezet zodat niet goed oplettende reizigers niet kunnen struikelen over de nieuwe stoepranden.

Steigers tussen sporen 1 en 2 en links de nieuwe bankjes.
Bij het middengebouw zijn de stoepranden inmiddels weg. Maar bij het grote gebouw aan de noordkant en het kleinere aan de zuidkant zijn ze nog aanwezig. De oplossing daar zijn lage zitbankjes geworden welke inmiddels geplaatst zijn.

Aan de noordkant is al een deel gereed met de intercity Eindhoven – Den Haag onder de kap.
Dan de kleuren. Origineel zijn de kappen gebouwd met groene kleur staal en het houtwerk van het dak is in de licht bruine kleur gekwast. In de jaren ’60 van de vorige eeuw is gekozen voor zwart staal en wit hout. Momenteel krijgt het station de historische kleuren weer terug. Het is even wennen als je je hele leven al de oude kleuren kent. De werkzaamheden duren in totaal twee jaar en daarna is 40.000 vierkante meter staal en hout gerenoveerd.
Foto’s: Chris Westerduin