De lente lijkt buiten wel aangebroken te zijn in het tweede weekend van maart. Aan de trams in het museum wordt dan flink doorgewerkt aan de verschillende projecten om alles voor het nieuwe seizoen weer gereed te hebben. Er zijn ook trams buiten te vinden voor speciale ritten en instructies.

De schroeven op de bankjes in de 1101 zitten niet altijd op een handige locatie.

Alle audiotour kastjes zijn weer werkend.
Over ruim een maand begint het TouristTram seizoen. Nu de 1180 door schade niet mee kan doen wordt er hard gewerkt om de 1321 TouristTram ready te krijgen. De railremmen zijn in revisie en de eerste twee al bijna klaar. In de 1101 is er schade geweest aan de bedrading van het tientalige audiotour. Ook deze is hersteld en nu werken alle kastjes weer in de oudste Tourist Tram PCC. Schade aan een schortplaat rechtsvoor wordt ook aangepakt.

Twee vers gereviseerde remmen voor de 1321.
Aan ombouwer 77 zijn werkzaamheden op het dak en vloer uitgevoerd. De kap van de automaat is geconserveerd en op het dak teruggeplaatst. De vloer in de tram heeft ook een opknapbeurt gekregen en glimt aan alle kanten door de nieuwe verflaag. Ook is een reclamebord op het dak opgeknapt.

De automaat met vers geschilderde kap weer op z’n plek.

De vloer van ombouwer 77 gaat er weer netjes uit zien.
Bij de Werkspoor 215 is gewerkt aan de zandstrooiers. De stuurventielen zijn soms wat eigenwijs en blijven af en toe hangen. Daardoor ontstaat zo af en toe een klein zandduin voor de wielen. Hopelijk werken reserve stuurventielen wel die uit de onderdelen voorraad komen.

Bij een overactief ventiel krijg je een duin tijdens het zandstrooien.
Van de 294 is een bovenplaat van de schakelkast teruggekomen van de zandstraler. Plaat is meteen in de primer gezet en het verdere rek van dit belangrijke onderdeel is in de menie gezet. De ondervloer in de tram is ook zo goed als gereed.

Het deksel van de schakelkast uit de 294 staat in de primer.
PCC 1227 komt steeds meer tot leven. De vlag kan uit want de richtingfilm is teruggeplaatst en steeds meer zaken in de tram werken weer na ruim veertig jaar stilstand. Zo krijgt de tram nieuwe weerstanden. Deze moderne exemplaren moeten een veel langere levensduur hebben dan oude keramische exemplaren die vroeger in de trams gebruikt zijn. Alle knipperlichten werken en het is heel fijn de voorbel weer te horen!

Het vastschroeven van het kozijn.

De richtingfilm is niet meer buiten dienst.

De nieuwe weerstanden zijn geplaatst.

Werk aan de isolatieplaten van de ACC ruimte.
Voor velen is het een droom om trambestuurder te worden. Als het dan zover is wordt het natuurlijk extra feest om instructie te krijgen met de partytram. Wegens het City Pier City evenement wordt op de zondag gekozen om aan de noordkant van het net instructieritten te rijden. Zo is de tram te zien geweest in Leidschendam en wordt ook de keerlus van het Aegonplein bij station Mariahoeve bereden.

De Partytram in de keerlus van het Aegonplein.
Op zaterdag rijdt de 1304 een besloten vervoer voor een kleine groep liefhebbers. De reis start bij het Centraal Station en komt onderweg langs de drie Scheveningse eindpunten. Onderweg wordt een aantal fotostops georganiseerd waarbij de PCC ook toepasselijke lijn en bestemmingen toont. Trams van het HOVM kunt u ook huren. Meer informatie kunt u vinden op de website tramhuren!

De 1304 als inrukkende lijn 10 bij de Riouwstraat.

Kleurrijk Zwarte Pad.

Inmiddels zijn de halte Ary vd Spuyweg en lijn 7 al even opgeheven. De bus links rijdt ook niet lang meer bij HTM.

Over een paar jaar ziet halte Weimarstraat er heel anders uit.
Foto’s: Chris Westerduin, John Baltus, Peter Scheepmaker, Raymond Naber en Rogier Potter