Als regelmatige reiziger is het u vast niet ontgaan of is er genoeg te vinden in de media. Den Haag Centraal wordt flink verbouwd.

Op het emplacement van station Den Haag Centraal komen minder wissels, de opstelsporen tussen station en Schenkviaduct zijn verdwenen en kan met grotere snelheid straks worden vertrokken. Ook komen sporen 11 en 12 weer in dienst voor het treinverkeer.

Twee spitslijnen naast elkaar op station Hollands Spoor.

Vanaf 17 februari tot en met begin maart rijden er nauwelijks treinen tussen het centraal station en station Laan van NOI. Reizigers zijn dan ook aangewezen op de tram en RandstadRail lijnen van HTM en RET. Om de drukte wat op te vangen heeft HTM een extra tramlijn laten rijden tussen station Hollands Spoor en Laan van NOI. En dit vooral om extra publiek te kunnen vervoeren op het spoorloze gedeelte.

Tramlijn 53 is in de week van 17 t/m 21 februari in ochtend en middagspits van de partij geweest met een aantal dienstwagens. De tramlijn keerde bij Laan van NOI in de oude keerlus en bij station HS is gebruik gemaakt van het Tailtrack aan de Parallelweg.

Met treinen en RandstadRail boven vertrekt de extra tram weer richting Hollands Spoor.

Gek genoeg filmen de extra trams lijn ‘9S’ in plaats van de geplande 53. Ook zijn de extra wagens niet te vinden in de reisplanners of op de digitale infoborden op de haltes. Veel reizigers kijken dan ook raar op wanneer de tramlijn komt voor rijden. Tussen HS en Laan van NOI heeft de tramlijn op elke halte gestopt. Op het perron van het centraal station helpt HTM personeel mensen in de extra trams zodat het publiek van het volle perron niet alleen met reguliere tramlijnen mee gaat waar men op staat te wachten.

Voorlopig wordt er dit jaar nog volop geklust aan de sporen van de treinen. Straks gaan de treinen richting Leiden van sporen 9 t/m 12, 5 t/m 8 voor de richting Gouda en de eerste vier sporen zijn dan alleen voor de richting Rotterdam.

Foto’s: Chris Westerduin