Interessante testritten afgelopen week op het Haagse tramnet. In de winter van 2021 is de route van lijn 1 tussen Kneuterdijk en Scheveningen geschikt gemaakt voor brede trams. Er moest nog één obstakel uit de weg. Een snackbar bij de Duinstraat was tegen de plannen en heeft de verbouwing van het traject even weten tegen te houden.

Het eerste gedeelte bij de Kneuterdijk is al eerder beproefd.

Vier winters later is het laatste stukje verbouwd. Nieuwe sporen in de Duinstraat en een mooie rotonde bij de Scheveningseweg zijn nu aangelegd. Vooral aan de situatie bij deze kruising moet het wegverkeer erg wennen. Zo’n veertig auto’s hebben zich intussen vast gereden in de modder tussen de sporen.

De 4058 laat Plein 1813 achter zich en rijdt hier in de Alexanderstraat.

Wat nog niet gebeurd was is het testen met brede trams. Gedurende de twee nachten op 12 en 13 februari is gekeken of materieeltypen Avenio en Regio Citadis passen op dit traject. Tussen Kneuterdijk en Plein 1813 is de Avenio al eerder getest. Maar op het verdere deel naar Scheveningen heeft de GTL nog de alleenheerschappij.

De testploeg loopt voor de tram in de Javastraat.

Tijdens de eerste nacht zijn de 4049 en 5067 van de partij. Wanneer de laatste lijn 1 om 00:42 uur gepasseerd is bij de Kneuterdijk kunnen de testtrams het traject op. Bij alle haltes wordt gestopt om te kijken of de tram het perron niet raakt en worden spleet en hoogteverschil tussen tram en perron opgemeten.

Even wachten op een stille Scheveningseweg bij de Ary van de Spuiweg.

Het blijft een apart gezicht om de witte RandstadRail tram tussen de vele ambassadegebouwen te zien rijden. De Avenio voelt voor de fotograaf dan toch meer vertrouwd aan. In ruim een uur wordt halte World Forum bereikt en is het tijd voor koffie om even op te warmen. Een deel van de ploeg gaat de tram te voet vooruit om eventuele knelpunten onderweg te bekijken. En na een uur in de vrieskou is een bakje koffie of thee een welkome consumptie.

Tijdens de tweede testnacht wordt het spoor richting centrum getest zoals hier op de Gevers Deynootweg.

Het gaat goed tot halte Beelden aan Zee. Daar ligt het perron te dicht op het tramspoor en de 4058 past er niet langs. Er moet tegenspoor worden teruggereden. Dat is sowieso het plan omdat moderne trams een heel andere uitslag kunnen hebben bij perrons per rijrichting. Op de terugweg is ook de keermogelijkheid van Plein 1813 getest. Net voordat de eerste diensttram weer richting Scheveningen komt zijn de testwagens de remise ingereden.

De tram passeert het beruchte modderbad bij de Duinstraat.

Tijdens de tweede testnacht staan rond middernacht de 4058 en 5025 aan het Zwarte Pad te wachten op wat komen gaat. Nu wordt er bijna een uur eerder gestart met de testen want enkele minuten na twaalf uur vertrekt de laatste lijn 1 naar Delft. Alle trams die nog Scheveningen als eindbestemming hebben moeten via lijn 9 de remise bereiken.

Passage van de 5025 bij het Tolhuisje aan de Scheveningseweg.

Het meten gaat weer volgens hetzelfde concept. Voorop de Citadis gevolgd door de witte Avenio. De 5025 rijdt als één na laatste wit geworden Avenio pas een paar weken rond in dit uiterlijk. De RandstadRail tram komt overal mooi voorbij. Maar de Avenio dreigt het perron van de Alexanderstraat te rammen dus de rit wordt hier gestaakt.

Door de kou wordt ook rijp gereden en komt Pekel GTL 3044 voorbij in de Parkstraat.

HTM gaat de restpunten oppakken en wijzigen. Verder hangt er wel eens een verkeersbordje net binnen profiel, maar verder is aan deze kant van de lange tramlijn alles in orde. Half maart moet de Duinstraat gereed zijn en dan beginnen de werkzaamheden in Delft. Komend voorjaar gaat de Reineveldbrug in revisie en die tijd wordt gebruikt om ook het traject van lijn 1 in Delft aan te pakken. Onderweg wordt de tailtrack aan de Nieuwe Plantage verwijderd en vanaf eind mei is station Delft weer bereikbaar per tram met lijn 19. In juli is dan ook het verdere traject naar Tanthof geschikt voor brede trams.

Tegenspoor terug in de Prins Willemstraat.

Foto’s: Chris Westerduin