In Delft wordt stapje voor stapje verder gewerkt aan de verlenging van lijn 19. In Scheveningen krijgt de nieuwe remise steeds meer vorm en zijn de werkzaamheden gestart in de Harstenhoekstraat. Hoog tijd om weer eens langs te gaan bij beide locaties.
Lijn 19 gaat in 2026 rijden is de nieuwe belofte. Ondanks dat dit nog een jaar weg is klust men op de Mekelweg in de TU wijk aan de speciale constructie van sporen en bovenleiding.
In 2024 is vanaf Ireneboulevard tot aan de Mekelweg de bovenleiding zo goed als gereed gemaakt. Nu is men gestart met plaatsen van bovenleidingpalen en bevestigingen van hangdraden voor de rijdraad. Ook de sporen met speciale isolatie om de retourstroom niet te laten storen richting universiteit komen steeds meer op hun plek te liggen.
In Scheveningen is het dak van het nieuwe remisegebouw in het geheel gelegd. Kennelijk is het hoogste punt van het gebouw bereikt want de Nederlandse driekleur staat te wapperen in het eerste februari weekend.
Begin januari is ook het werk gestart in de Harstenhoekstraat. Sporen en riool worden hier vervangen. Vandaar dat het werk ruim een half jaar in beslag gaat nemen. De laatste weken zijn ook de eerste sporen en wissels gebouwd op het voorterrein van de remise. Net zoals aan het Zwarte Pad komen hier allemaal losse wissels in plaats van één groot exemplaar die in de oude situatie alle sporen bediende.
Aan het eind van de zomer moet de remise zover zijn dat technische installaties getest kunnen worden. Waarschijnlijk zullen de eerste trams met de nieuwe jaardienst in december gebruik gaan maken van de derde remise op deze plek. Na de paardentramremise en de versie voor de elektrische tram die we hebben gekend tot begin 2024 is dan de nieuwe remise Scheveningen klaar voor de toekomst.
Foto’s: Chris Westerduin