Verschillende luchtketels zijn na een keuring bij de collega’s van Stoomtram Hoorn Medemblik weer terug bij het HOVM. Alle acht ketels zijn goedgekeurd. Dat betekent goed nieuws voor de revisie van Zwitser 215. Want onder deze ketels bevinden zich drie hoofdreservoirs, twee noodremreservoirs en een ketel voor de deurbediening van deze tram.
Voor aanhangrijtuig 780 is het noodremreservoir teruggekomen en bij Ombouwer 77 het reservoir voor de deurbediening. Afgelopen week gaan PCC 1304 en Ombouwer 36 de baan op voor de keuring met positieve meetresultaten. Het wachten is nog wel op de resultaten van de wielmetingen en bij de 36 moet de noodremvertraging nog worden gemeten.
Een mooi moment zaterdag in PCC 1227: daar doen de rode stop lampen het weer en we horen het geluid van de deurmotoren die na ruim 42 jaar in beweging komen. Verder werkt de 1227-ploeg hard door aan het reviseren van de accelerator, het verwijderen van slecht plaatwerk en is de achterkoppeling teruggeplaatst.
Bij open tram 402 lakken we de plafonds, in de 294 zijn we nog bezig met het leggen van de nieuwe vloer en maken we de rollen voor de richtingfilms op maat.
Foto’s: Raymond Naber en John Baltus