In december 1971 gebeurt het nodige bij het Haagse openbaarvervoer. Wat is het fijn dat de dan nog jonge Peter Nijbakker er op uit trekt om alle ontwikkelingen te volgen en het in stemmig zwart wit vastlegt.
Op deze 19e december is het zover dat tramlijn 6 na de verlenging van het Monnikendamplein en Castricumplein nu echt een eind wordt verlengt naar het eindpunt Berestein. De tramlijn krijgt dan een dubbelsporige keerlus op de plek die sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw remise Zichtenburg huisvest.
Maar voordat lijn 6 gaat rijden nemen we eerst afscheid. Op vrijdag 17 december 1971 rijden de AEC Verheul bussen voor het laatst op buslijn 15. Deze buslijn houdt door de tramverlenging op te bestaan. Bus 15 rijdt totdat lijn 6 gaat rijden naar Berestein tussen Berestein en Oostduin. Op de Meppelweg is in het brede plantsoen een mooie keergelegenheid gemaakt voor de bussen zodat de dienstwagens niet hoeven te draaien op de dan nog tweebaans Lozerlaan die dan ook nog geen verkeerslichten kent.
De AEC bussen zijn dan ook al op leeftijd en komen uit de serie 501-580 welke gebouwd zijn in 1956 en 1957. In het weekend wordt buslijn geëxploiteerd met de nieuwe CSA bussen. Op de foto’s zien we bussen uit de serie 201-225 voorbij komen welke dan net een jaar oud zijn.
Maar er gebeurt nog meer. Ook in 1971 heeft men te kampen met personeelstekort. Vooral bij de afdeling tram is dat een probleem. De oplossing wordt gevonden door het tijdelijk inzetten van Amsterdamse bussen van het Gemeente Vervoerbedrijf aldaar. Bussen 22 t/m 33 nemen dan tot april 1972 de diensten van de tramlijn tussen het centrum en Moerwijk over.
Foto’s en copyright: Peter Nijbakker