De Brusselse PCC 7065 heeft in de nacht van zaterdag op zondag een uitgebreide testrit door Den Haag gereden. Bedoeling van deze unieke rit is het verzamelen van gegevens voor het dossier waarmee we toestemming gaan vragen om ritten met publiek te verzorgen in het kader van PCC 75.
Rond half twaalf verzamelen, onder begeleiding van de klanken van een trouwerij in het museum, de mensen van HTM en HOVM. De testploeg is er, medewerkers van railveiligheid, de bovenleiding, wisselbediening en verkeersregelaars. Onder het genot van een tompouce en chocomel geeft testleider Dick Bosman een briefing over wat er deze nacht getest gaat worden. Daarna is het wachten op de laatste inrukker van lijn 1 en mag de 7065 heel voorzichtig zijn eerste meters op het Haagse tramnet afleggen. Vooraf gegaan door een bovenleidingmontagewagen en begeleid door HTM-ers met zaklantaarns kruipt de PCC naar de kruising met de Parallelweg. Ze houden het gedrag van de beugel in de gaten en kijken of de tram overal past.
Eerst rijdt de PCC met de Brusselse bestuurder naar de tailtrack die voor het museum ligt om de tram te keren. Vanaf daar over de route van lijn 12 naar Duindorp waar HTM de buitenste boog test. Vooral daar is het spannend of de tram de rand van de halte ongemoeid laat, maar dat lukt prima. Dan terug naar de Delftselaan waar de 7065 driehoekt op de sporen naar Scheveningen Haven en Hollands Spoor. Door naar de Wouwermanstraat om de in- en uitruksporen naar het HOVM te testen.
Bij het eindpunt Rijswijkseplein gaat het over het binnenspoor waarna de PCC via de Monstersestraat opnieuw koers zet naar Duindorp, nu over de binnenboog. Via deze omleidingsroute gaat het terug richting Hollands Spoor. Bij de Delftselaan testen we de boog naar het Paul Krugerplein. Onderweg naar Hollands Spoor gaat de Brusselaar over de tailtrack en onderweg naar het HOVM is dat nog een keer het geval.
Het is voor de aanwezigen bijzonder om de Brusselse PCC door Den Haag te zien rijden. Bijvoorbeeld door de typische smalle stadstraten op de route van lijn 12 maar ook het achteruitrijden bij de Delftselaan is een belevenis. HOVM-medewerkers hebben de 7065 voorzien van een tijdelijke Vetag om de wissels en verkeerslichten te kunnen bedienen. De testrit verloopt zonder noemenswaardige problemen, maar dat geeft nog geen garantie voor toestemming van de bevoegde instanties. Daar moeten we nog even op wachten.
Even na zeven uur in de ochtend kwam er met een broodnodig extra uur dankzij het ingaan van de wintertijd een einde aan deze testrit. Heel veel dank aan alle HTM-medewerkers die dit mogelijk hebben gemaakt. We waarderen jullie inspanningen zeer en natuurlijk ook de Brusselse delegatie waaronder de bestuurder die deze testrit vol enthousiasme heeft gereden.
Foto’s: Chris Westerduin, video: Tjeerd Spoor en Kees Pronk