Een historisch moment in het ’totaalreclame op trams’ land van HTM. Dezelfde reclame op zowel GTL, Regio Citadis en Avenio. Winkelketen Ikea wilde graag op alle drie de tramtypes reclame maken.

De eerste totaalreclame op een GTL die van Marks & Spencer in 1992 op de GTL. Foto: Sem Kuipers

Al ruim dertig jaar wordt het Haagse publiek getrakteerd op trams in een afwijkend jasje. Als eerste kwam winkelketen Marks & Spencer in 1992 met totaalreclame op de tram. Bij gebrek aan andere type trams zijn zo’n vijftien jaar alleen GTL’s voorzien van reclame folie. Nadat ook de RandstadRail voertuigen totaalreclame mogen dragen heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afgelopen jaar toestemming gegeven aan HTM om ook Avenio te voorzien van reclame.

In oktober 2018 heeft een GTL al eens Ikea reclame gedragen. De 3121 heeft deze reclame ongeveer een jaar gehad. Foto: René Weterings

Op de late avond van 26 januari staat de 5035 vers bestickerd op Meppelwerf. Foto: Albert Koch

Eind januari 2024 zijn de 3145, 4027 en 5035 voorzien van Ikea reclame. Een leuke gebeurtenis dat nu alle drie de tramtypes dezelfde reclame dragen. Snel ontstaat het idee dan ook om ze alle drie een keer bij elkaar te brengen. Via bevriende HTM’ers is het idee werkelijkheid geworden op 10 februari. Voor een klein aantal fotografen en speciaal voor deze website en voor het blad Rail Magazine worden de trams beschikbaar gesteld.

Op de Werf haalt de Avenio de GTL in.

Als eerste staan de drie trams opgesteld bij de hal van remise Zichtenburg. Daarna gaan ze stuk voor stuk naar De Werf waar de trams onderweg ook nog even vastgelegd worden. Met de GTL op het ‘grasspoor’ kunnen de Avenio en Citadis de 3145 hier inhalen om naar de volgende fotolocatie te rijden.

Met alle bestemmingen van lijn 2 op het eindpunt van dezelfde tramlijn.

Nog even met de neuzen de goede kant op te Kraayenstein.

Die volgende locatie is eindpunt Kraayenstein. In 2016 zijn de eerste wagens van Avenio, Citadis en GTL al eens naast elkaar gezet en met dit Ikea trio is het leuk dit te herhalen. Met alle drie een lijn 2 bestemming in de film is het net echt. Het fijne van twee richting trams is dat de GTL opvolgers ook even aan de ‘verkeerde’ kant hun frontseinen kunnen laten branden.

De Avenio en Citadis in het servicegebouw van Meppelwerf.

Na de Kraayenstein sessie wordt koers gezet naar Meppelwerf. Voor de tweerichting trams is dat geen probleem. Via het servicegebouw kunnen zij zo naar een opstelspoor rijden. Voor de GTL is dit wat ingewikkelder. GTL trams komen door die kopsporen eigenlijk nooit op dit remiseterrein. Toch zijn er wel eens trams opgesteld en is een GTL een keer gebruikt voor filmopnamen op Meppelwerf. Door een rondje om remise Zichtenburg te rijden en te driehoeken bij de Nikkelwerf kan de 3145 uiteindelijk achteruit de Meppelwerf bereiken.

Achteruit richting Meppelwerf.

Het kan niet mooier worden. Op het moment dat de trams hier mooi trapsgewijs naast elkaar opgesteld staan komt ook de zon nog eens door. De drie HTM trams staan even te ‘shinen’ in het heerlijke weer.

Kers op de taart, alle drie in de zon op Meppelwerf.

Na ruim twee uur is het feest weer voorbij. Nog even lekker genieten van koffie met vlaai en napraten voordat de trams weer hun gewone ding gaan doen. De Avenio kan op Meppelwerf blijven. De Citadis gaat gestald worden op Zichtenburg en de GTL mag weer naar de Lijsterbesstraat waar de tram ’s ochtends ook is opgehaald.

Tot slot nog de GTL en Citadis versie naast elkaar op Meppelwerf.

Grote dank voor het HTM personeel die dit mogelijk hebben gemaakt. Historische plaatjes zijn geschoten in een gezellige en heerlijke ambiance.

Foto’s, tenzij anders aangegeven: Chris Westerduin