Op 18 september is het zo ver. Na een revisie van vijf jaar kan HTM motorwagen 816 weer in dienst worden genomen. De tram maakt ritten op de Museumtramlijn in Amsterdam en op de eerste inzetdag wordt gereden met HTM bijwagen 779.

De 816 met de 779 in de keerlus aan het Haarlemmermeerstation.

De 816 is gebouwd in 1927 en is de eerste van een serie van vijf motorwagens die een vervolgserie vormen op de eerste vijftien trams uit die serie. Nieuw aan deze kleine deelserie zijn de éénassige draaistellen onder de tram.

De 816 loopt om op het tijdelijke eindpunt Parklaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de tram gevorderd door de Duitsers en heeft de 816 nog dienst gedaan in Duisburg. Na de oorlog komt de tram in 1947 in dienst om nog twintig jaar bij HTM te rijden.

Wachtend op vertrek aan de Parklaan waar de Amsterdamse 454 aankomt.

De museumloopbaan begint in 1976. De STERN krijgt de tram in bezit en zet hem in een tijdelijke opslag in Delfgauw. Een jaar later komt de tram bij de EMA in Amsterdam. In 1986 komt de tram, gerestaureerd in de toestand van de jaren ’30, in dienst.

HTM tramstel 816+779 komt NBM tram 20+55 tegen bij de Kalfjeslaan.

Nu is de tram gereviseerd in de jaren ’60 stijl. Samen met de van de Tramweg Stichting in bruikleen hebbende bijwagen 779 vormt het geheel een zeer fraai Haags tramstel. Hopelijk zien we de 816 met 779 nog veel rijden op de voormalige Haarlemmermeerspoorlijn naar Amstelveen. Meer informatie over de EMA vindt u op hun SITE.

Stremming op de museumtramlijn.

Foto’s: Stephen van der Sluis en Raymond Naber