Komende zaterdag beëindigt NS de inzet van Sprinter-treinstellen, ook wel bekend als SGM (Stadsgewestelijk Materieel). De oer-Sprinter van NS heeft er dan ruim 40 jaar opzitten. De meeste van de 90 SGM-treinstellen hebben een onopvallende loopbaan gehad, met de verbouwing tot nieuwe, blauw-wit-gele Sprinter in de periode 2003-2008 als belangrijkste verandering. Voor enkele treinstellen was dat anders. De komende maanden zet het HOVM enkele van die speciale gevallen in de spotlights. Vandaag: de treinstellen 2014 en 2015.

De laatste twee treinstellen van proefserie SGM-0, de 2014 en 2015, krijgen voor die tijd nieuwe techniek: een chopperinstallatie, ook wel pulssturingsinstallatie, vervangt de klassieke regeling van de tractiemotoren met weerstanden. Een ‘hakker’ (chopper) verdeelt de stroom die naar de motoren gaat in kleine pulsjes, waar in ouder materieel weerstanden worden gebruikt om de stroom te regelen die naar de motoren gaat. Een chopper verbruikt minder energie, leidt tot een soepeler acceleratie en heeft minder bewegende delen. In die dagen experimenteren meerdere vervoerbedrijven met de nieuwe techniek; zo heeft HTM de laatste vijf PCC-cars van de serie 1300 (1336-1340) laten voorzien van een chopperinstallatie.

Treinstel 2014 komt op 19 februari 1994 aan te Rotterdam Hofplein.

De 2014 en 2015 komen door alle proefnemingen tien maanden later in dienst dan treinstel 2013. De beide treinstellen zijn herkenbaar aan een thyristorsymbool onder het nummer, en vallen op door een karakteristieke zoemtoon bij het aanzetten. Ook willen ze nogal eens het portofoonverkeer storen tussen de werkplaats Leidschendam en rangeerpersoneel dat buiten ‘in de polder’ bezig is. Betrouwbaar zijn de proefkonijnen niet: met name de 2014 staat regelmatig en langdurig stil. Het helpt daarbij ook niet dat er slechts twee treinstellen zijn met deze tractie-installatie.

De 2015, hier in juni 1996 in Berkel en Rodenrijs, is de betrouwbaarste van de twee chopper-treinstellen.

Vanaf begin 1997 staat de 2014 definitief stil, in afwachting van een besluit over de toekomst van de beide proeftreinstellen. Niet lang daarna komt ook de 2015 aan de kant te staan.

De terzijde gestelde 2014 in Onderhoudsbedrijf Leidschendam van NS.

NS besluit uiteindelijk de beide treinstellen te verbouwen tot CityPendel, en te voorzien van een nieuwe chopperinstallatie. Deze moet als voorbeeld gaan dienen voor de revisie en modernisering van de SGM-driewagenstellen, die van 2002 gaat lopen. In het voorjaar van 1998 komen de 2014 en 2015 fris geschilderd weer op de baan. Ook nu zijn ze akoestisch goed te onderscheiden van de overige SGM-treinstellen, en een kleine sticker onder de treinstelnummers maakt reclame voor de ontwerpers van de tractiesturing: Traxxis uit Ridderkerk.

De nog glimmende 2014 en 2015 in augustus 1998 te Den Haag Laan van NOI, op weg naar Zoetermeer. De treinstellen zijn pas enkele maanden daarvoor verbouwd tot CityPendel en van een nieuwe tractie-installatie voorzien.

TRAXXIS uit Ridderkerk ontwerpt de nieuwe tractieregeling voor SGM.

Beide treinstellen ondergaan in 2007-2009 de modernisering tot SGMm, en krijgen daarbij een overloopmogelijkheid tussen de rijtuigen. De nu 2124 en 2125 genummerde stellen rijden van juli 2009 tot december 2019, als een flink aantal van de oudste SGM-treinstellen buiten dienst gesteld wordt. De sloper ontfermt zich in juni 2021 over het illustere duo.

De inmiddels 2125 genummerde 2015 met een onbekende soortgenoot op Leiden Centraal, september 2012.

De voormalige 2014, nu 2124, in het dan nog bovengrondse station Delft, september 2014.