De gemeente Den Haag gaat de route van tram 16 aanpassen zodat vanaf 2023 de rood-beige GTL trams op dit traject vervangen kunnen worden door de rood-grijze Avenio trams. Het stadsbestuur heeft de plannen voor de wijzigingen aan de sporen en de straten in het Zeeheldenkwartier en het Centrum vrijgegeven voor inspraak.
Volgens wethouder Robert van Asten bieden het aanpassen van rails en haltes voor de bredere trams veel kansen om de buurten te verbeteren. Punt van zorg bij het maken van de plannen was vooral de verkeersveiligheid in de Torenstraat en de Zoutmanstraat. De gemeente wil vrijliggende en ruimere fietspaden aanleggen, Voor Florencia komt een nieuwe tramhalte en richting het Zeeheldenkwartier worden in deze straat nieuwe bomen geplant.
Het autoverkeer krijgt minder ruimte in de Vondelstraat en rijdt hier gecombineerd met de trams. Ook hier komen vrijliggende fietspaden en meer groen.
Het inpassen van de Avenio trams in de Zoutmanstraat en het Prins Hendrikplein is niet echt eenvoudig. Er komt meer ruimte voor fietsen, wandelen en winkelen zegt de wethouder. Op het Prins Hendrikplein gaat de snelheid voor het verkeer omlaag naar 30 kilometer per uur. Het zuidelijk deel van de Zoutmanstraat wordt autoluw zonder doorgaand verkeer. De Halte Waldeck Pyrmontkade wordt verplaatst naar de Obrechtstraat en de halte Van Speijkstraat naar de Laan van Meerdervoort.
Langs het hele traject worden waar nodig de haltes aangepast aan de gelijkvloerse instap van de Avenio trams. Lijn 16 gaat in de nieuwe situatie zes keer per uur per richting rijden.