Zestig jaar geleden is Zoetermeer aangewezen als groeikern en de Zoetermeerlijn is 45 jaar geleden geopend. Reden genoeg voor het Historisch Genootschap Oud Soetermeer om een tentoonstelling te organiseren over de spoorlijn die we tegenwoordig kennen als RandstadRail.

In 1972 is de aanleg van de spoorlijn gestart. Vijf jaar later wordt het eerste gedeelte van de spoorlijn geopend. Vanaf het dan ook nieuwe station Den Haag Centraal kan je via Leidschendam de nieuwe stad op moderne wijze bereiken.

Aanleg van de bovenleiding met Sik 318 nabij Centrum West in 1976.

De Nederlandse Spoorwegen hebben de nieuwe spoorlijn aangelegd en ontwerpen speciaal nieuw Stads Gewestelijk Materieel wat de naam ‘Sprinter’ gaat krijgen. De eerste fase van de spoorlijn wordt in 1977 geopend. Tot die tijd kan je met Westnederland buslijn 11 naar de nieuwe stad reizen. In gelede bussen ga je via snelweg A12 naar Zoetermeer toe. Na de opening van de spoorlijn wordt de buslijn opgeheven. De spoorlijn spitst bij Centrum West en in de eerste fase kan je rechtsaf tot Meerzicht en linksaf tot Palenstein komen.

In 1978 wordt het Palensteinse stuk verlengd naar Seghwaert en een jaar later wordt de lus, ook wel ‘Krakeling’ genoemd, gesloten. Tot 2006 rijdt NS de Sprinters waarna de lijn wordt omgebouwd naar het huidige RandstadRail. Trein is tram geworden.

Aanleg tweede fase Zoetermeerlijn toen nog tot Seghwaert. 11 april 1979.

In de tentoonstelling wordt aandacht besteed aan de aanleg van de lijn maar gaat het ook over materieel en trajectkeuze. Hoe is de lijn ingepast in Zoetermeer en welke zaken moesten wijken voor de stadspoorlijn.

Na het sluiten van de ‘Krakeling’ kwam deze puzzel te koop.

De tentoonstelling is te zien tot en met 7 september en de toegang is gratis. U kunt het bezoeken in het pand van het Historisch Genootschap aan de Dorpstraat 132 in Zoetermeer. Het is geopend op maandagen van 19.30 – 22.00 uur en op woensdag- en zaterdagmiddag van 13.00 – 17.00 uur.

Foto’s: NVBS Beeldbank, FJ Hoevenagel.