In de remise Lijsterbesstraat van de HTM vindt de geboorte plaats van twee fraaie museumwagens. De Tramweg Stichting knapt daar motorwagen 294 en open zomerrijtuig 402 op.

Dit voorjaar is de koets van de 402 al geplaatst op het onderstel. Nu is ook één balkonscherm geplaatst en zit er linnen gespannen op het dak. Ondertussen wordt het interieur opgeknapt en worden momenteel de banken geschuurd en gelakt.

De banken van de 402 worden geschuurd.

Van voormalig pekeltram H4 is weinig meer over en stapje voor stapje komt motorwagen 294 weer terug op de rails. De balkons worden weer hersteld en zijn nieuwe balkon schermen geleverd.
Motorwagen 294 is in 1926 in dienst gekomen en is gebouwd door Werkspoor. De tram is er één uit de serie 290 – 299. In 1964 is de tram verbouwd tot Pekeltram en onderging in 1971 ook nog een flinke revisie waarbij de tram ook een ander uiterlijk heeft gekregen.

Motorwagen 294 wordt al weer beetje een tram.

In 1998 neemt HTM afscheid van de oude pekeltrams en de H4 krijgt onderdak bij de Tramweg Stichting. De tram krijgt daar het nummer 14. Uiteindelijk volgt het besluit de motorwagen te reviseren en als 294 weer op de rails te krijgen. De wagen wordt gereviseerd in de toestand van de jaren ’60 van de vorige eeuw.

De nieuwe balkonschermen van de 294 staan al klaar.

Zomerrijtuig 402 is het leven begonnen als paardentram rijtuig. In 1896 maakt het deel uit van 16 rijtuigen die de HTM koopt en laat bouwen bij de Société Franco-Belge. Het zou de laatste serie paardentramrijtuigen van de HTM worden. In de jaren 1904 en 1905 wordt de serie verbouwd tot aanhangwagen voor elektrische trams.

In 1947 is de 402 samen met zeven soortgenoten verkocht aan een sloper in Amsterdam die ze zonder onderstel doorverkoopt als noodwoning. Ons rijtuig krijgt bestemming vakantiehuisje op een camping in IJhorst. Tramhistoricus Johan Blok ontdekt de tram en in 2010 is de wagenbak van eigenaar gewisseld in het voordeel van de Tramweg Stichting.

De 402 met beschermend doek op het dak tegen duivenpoep.

In 2014 beginnen de voorbereidingen de wagen te reviseren en reconstrueren. In het voorjaar van 2021 is dit project al zover dat de tram weer op ‘eigen’ wielen staat. Over een tijd hebben we tweede fraaie open bijwagen bij. Naast de 505, welke in het HOVM te bewonderen is,  wordt dit ook weer een pareltje om bijvoorbeeld achter de 265 te hangen op een mooie zomerse dag tijdens een rit over de Scheveningseweg naar Scheveningen.

Meer informatie over deze projecten of hoe je donateur kan worden van de Tramweg Stichting vindt u HIER!!!

Foto’s: Chris Westerduin