Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem heeft dit weekend het 25-jarig bestaan van haar tramlijn groots gevierd. Sinds april 1996 rijden er historische trams over een speciale lijn door het museum heen. In eerste instantie bedoeld om het beter toegankelijk te maken maar inmiddels misschien zelf wel de grootste attractie.
Bij de aanleg van de baan in de winter van 1995-1996 stuurt de HTM nog een bovenleiding-montagewagen met monteurs om te helpen bij het trekken van de draden. De Haagse motorwagen 274 komt in 1995 over van de museumtramlijn Amsterdam naar Arnhem om dienst te gaan doen op de nieuwe lijn. Om 25 jaar tram te vieren krijgt de 274 nu een paar maanden gezelschap van aanhangwagen 779. Het stel rijdt ook dit weekend haar rondjes over de baan naast de andere gasttram: de Amsterdamse drieasser: 533.
Naast de echte trams zijn in de Goes loods modeltrambanen te zien. Paul Roos toont de door hem prachtig gebouwde PCC’s en de Haagse Module Groep is er met de vernieuwde Hollands Spoor baan. Ook de Lego versies van Haagse trams gemaakt door Maurice Permentier schitteren in Arnhem. Het weekend trekt veel publiek en zaterdagavond is er voor een paar honderd leden van de NVBS nog een speciaal programma samengesteld met line-ups, tegengesteld rijdende trams en mooie rangeerbewegingen.
Het tramtraject in het Openluchtmuseum is bijna twee kilometer lang en telt elf wissels. De zogenaamde negenogen zorgen voor de beveiliging op de baan. Naast het reizigersmateriaal beschikt de lijn ook nog over de Amsterdamse railreiniger: Rr3 die de sporen bladvrij zuigt.