Deze week is er veel werk verricht aan onze trams. Bij PCC 1227 wordt de accelerator met de rij- en remcontacten steeds completer. HTM meet zaterdag de maten op voor het nieuwe plaatwerk. HTM gaat dit op maat maken met enkele oud werknemers die vroeger actief waren in de plaatwerkerij aan de Lijsterbesstraat.
De 1227 krijgt ook zijn eerste compleet gemaakte richtingaanwijzer weer terug. Bij Tourist Tram 1321 is het werk aan de railremmen gestart. Ze moeten eerst uit elkaar worden gehaald waarna het opknappen kan beginnen.
In de 215 en Ombouwer 77 zijn de bij Stoomtram Hoorn Medemblik goedgekeurde luchtketels teruggeplaatst. PCC 1304 en Ombouwer 36 gaan donderdag naar buiten om HTM de wielen te laten meten. Het lukt nu een goede noodremvertraging neer te zetten. De laatste keer mislukte dat tijdens de keuringsritten door te gladde sporen. Na een aanpassing verloopt ook de meting van de beugeldruk van de 1304 goed.
Bij Zwiter 215 zijn onder meer de railremmen afgesteld, de motorkoolborstels gecontroleerd en verschillende onderdelen schoongemaakt. Daarna zijn de draaistellen onder de tram gerold en is de wagenbak erop gezet. Wel moeten nog de nodige aansluitingen worden gemaakt. En tot slot is er nog een ander hoogtepunt. De eerste tramonderdelen zijn naar de entresol, onze nieuwe opslag, getakeld en in de bakken geplaatst.
Foto’s: John Baltus, Peter Scheepmaker, Raymond Naber