Veertig jaar GTL-tram in Den Haag
In februari 1981 komt het eerste exemplaar van een nieuw tramtype voor HTM naar Nederland: de Gelede Tram Lang, kortweg GTL genaamd, is bedoeld om de dan oudste trams van het PCC-type te vervangen, en om materieel beschikbaar te hebben voor de uitbreiding van het tramnet naar Kraayenstein (lijn 2).
De trams maken deels gebruik van techniek uit de PCC-trams, maar zijn voor het grootste deel het nieuwste van het nieuwste op tramgebied in die dagen: de aansturing gaat met behulp van thyristoren (die het kenmerkende gezoem voortbrengen) en hebben een licht en transparant interieur. Ook qua uiterlijk slaat HTM een nieuwe weg in: de trams krijgen een rood-beige kleurstelling. Voor de Hagenaars een noviteit: de GTL is een gelede tram, wat wil zeggen dat de drie segmenten van de tram, verbonden door geledingen, één geheel vormen. Tot dan toe worden de PCC-trams bij drukte gekoppeld, maar dat leidt nogal eens tot vandalisme in de achterste wagen.
Hoe dan ook: de nieuwe GTL wordt een revolutie op Haags tramgebied en trekt dan ook veel bekijks bij aankomst in Den Haag. Fabrikant BN in het Belgische Brugge stuurt de nieuwelingen per trein naar Den Haag. Op 26 februari 1981 staat eersteling 3001 in het grensstation Roosendaal te wachten op verder transport naar Den Haag.
Tijdens het transport naar Den Haag laat de trein met de 3001 in het Brabantse Oudenbosch enkele snellere treinen voorbijgaan.
Op 27 februari brengt een diesellocomotief van NS de 3001 naar een speciaal voor dit doel gebouwd aflaadperron vlakbij het Hobbemaplein (daar reden in die dagen nog goederentreinen), alwaar de nieuwe tram op eigen kracht het Haagse tramnet opreed.
Houd de komende weken de HOVM-internetpagina in de gaten voor meer terugblikken op de geschiedenis van de GTL-trams.
Alle foto’s: Jan van der Reest