Half december van dit jaar beëindigt NS de inzet van Sprinter-treinstellen, ook wel bekend als SGM (Stadsgewestelijk Materieel). De oer-Sprinter van NS heeft er dan ruim 40 jaar opzitten. De meeste van de 90 SGM-treinstellen hebben een onopvallende loopbaan gehad, met de verbouwing tot nieuwe, blauw-wit-gele Sprinter in de periode 2003-2008 als belangrijkste verandering. Voor enkele treinstellen was dat anders. De komende maanden zet het HOVM enkele van die speciale gevallen in de spotlights. Vandaag: treinstel 2027.

De 2027 komt als zevende treinstel van de vervolgserie SGM-1 in december 1978 in Nederland aan en gaat begin januari 1979 in de reizigersdienst rijden. Ten opzichte van de protoserie SGM-0 hebben de treinstellen van de vervolgserie een overgang tussen de rijtuigbakken, tussendeuren tussen de balkons en afdelingen met zitplaatsen en – ook in die tijd al een hot topic – een toilet. Daarnaast zijn talrijke minder zichtbare verbeteringen doorgevoerd, zoals schroefveren in plaats van rubber als primaire vering van de draaistellen.

Tot 1994 valt de 2027 niet bovenmatig op. In de lente van dat jaar komt het treinstel naar de werkplaats Haarlem voor verbouwing tot SpitsPendel. Op de lijn Rotterdam – Hoek van Holland wil NS de inefficiënte inzet van materieel tijdens de spitsuren veranderen. Tot dan toe worden in de spitsen treinen verlengd door extra treinstellen aan te koppelen, maar het nadeel daarvan is dat de extra capaciteit ook wordt geboden op een trajectgedeelte waar dat niet nodig is.

De nog glimmende 2027 in juni 1994 in Schiedam-Rotterdam West, tegenwoordig Schiedam Centrum.

NS ontwerpt een nieuwe dienstregeling met shuttle-achtige diensten tussen Rotterdam en Vlaardingen in de spitsuren, die bovendien in een richting non-stop rijden (ochtendspits: van Rotterdam naar Vlaardingen; avondspits: van Vlaardingen naar Rotterdam). Materieel met een nieuw interieur met ruime balkons en meer staanplaatsen zorgt voor een aanvullende versnelling.

Het aangepaste interieur van de 2027 en 2029.

De Haarlemse werkplaats levert de 2027 en zustertreinstel 2029 in mei 1994 af. De treinstellen zijn volledig geel; de bekende blauwe reclamebanen en grijze deuren zijn verdwenen. Naar goed gebruik doopt de pers de treinen tot sta-trein, maar dat tempert het enthousiasme niet: de SpitsPendels zijn een succes.

De geheel gele livrei leent zich voor totaalreclame, en de 2027 krijgt die eind augustus 1994 daadwerkelijk. In een grotendeels roze uitmonstering werft het stel voor het Algemeen Dagblad. Medio 1995 maakt de roze beplakking plaats voor een vooral witte reclame, nog steeds van het AD. Zustertreinstel 2029 blijft geel.

De 2027 met de eerste variant van de reclame voor het algemeen Dagblad, in maart 1995 in Schiedam-Rotterdam West.

Inmiddels met de tweede versie van de AD-reclame uitgerust, snelt de 2027 in september 1995 nabij Berkel en Rodenrijs richting Den Haag CS.

In 1996 verliest de 2027 de AD-reclame, maar de gekleurde balkjes op de dakrand blijven zitten.

De 2027 in oktober 1997 met de gekleurde dakrand.

Ook op 1 april 1998 heeft de 2027 nog de gekleurde balkjes. Opname te Berkel en Rodenrijs.

De SpitsPendels krijgen een vervolg: begin 1995 komen er twee StrandSprinters voor de dienst tussen Haarlem en Zandvoort en Zee, en vanaf de zomer van 1995 verbouwt Revisiebedrijf Haarlem de Sprinters van de eerste serie (SGM-0) in het kader van een sowieso noodzakelijke revisie tot CityPendel voor de Zoetermeer- en Hofpleinlijn. Ook de nog niet verbouwde SGM-1-treinstellen krijgen vanaf 1997 deze behandeling, en aan het eind van het proces komen de Spitspendels (2027 en 2029) en StrandSprinters (2026 en 2028) ook naar Haarlem om op CityPendel-standaard gebracht te worden. Bij die gelegenheid verdwijnen ook de restanten van de AD-totaalreclame van de 2027.

De 2027 in mei 2006 te Voorburg ‘t Loo.

In 2006 is de 2027 een van de SGM-tweetjes die een afscheidstekst opgeplakt krijgen om het afscheid van de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn als spoorlijn luister bij te zetten.

Nog voorzien van de afscheidstekst, komt de 2027 in juni 2006 in actie voor instructieritten voor nieuwe machinisten. Vooral in Noord-Holland is het treinstel een aantal dagen te zien.

De 2027 tijdens een wegleerrit te Bovenkarspel-Flora, juni 2006.

Eveneens tijdens een instructierit komt de 2027 op onbekend terrein: emplacement Amsterdam Westhaven.

Net als de overige SGM-tweewagenstellen krijgt de 2027 een grote revisie en modernisering bij Bombardier in het Deense Randers. Als 2137 keert het treinstel in de zomer van 2008 in Nederland terug.

In de laatste jaren van hun bestaan rijden de SGM-treinstellen ook veel buiten de Randstad. Anderhalve maand voor de (ongeplande) buitendienststelling rijdt de 2137 in september 2020 voorbij De Steeg, op de Veluwe.

De 2137 rijdt na de modernisering nog ruim twaalf jaar. In de nacht van 11 op 12 november 2020 komt het treinstel op het opstelterrein in Zutphen in botsing met een DDZ-treinstel. De schade is van dien aard dat herstel niet meer loont: op 16 november stelt NS de 2137 terzijde. Sloop volgt in juli 2021.